Laman Utama

19 Ogos, 2012

Re: Catatan Perjalanan Ke Madinah dan Mekah, Ramadhan 2012 (samb..)

Pagi tadi, berziarah Ke Masjid Quba, masjid didirikan berasaskan taqwa ummatnya. Serta ke Ladang kurma, yang terpilih khas dari sekitar  Madinah, kurma ajwa' adalah suatu kemestian bagi mendapatkannya bagi setiap pengungjung. Selain itu menziarahi Jabal Uhud, dan syuhada' Uhud,

Balik semula ke bilik inapan, masing masing melayan mata, sedar sedar dah waktu zohor, bergegas ke Masjid Nabawi dan sempat masbuk dengan imam, 

Sambil membelek belek email, mendapat perkhabaran, Arwah Cikgu Ramli, ayahanda kepada rakan kita Razif, telah pulang kerahmatulLah, takziah untuk Razif, yang kehilangan ayah yang dedikasi dalam perihal kehidupan, pergi ke alam yang kekal, kita doakan agar rohnya ditempatkan disisi orang orang yang beriman.

------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Catatan Perjalanan Ke Madinah dan Mekah, Ramadhan 2012
Sent: Aug 7, 2012 8:20 AM

Pengalaman iftar di Masjid Nabawi, masing masing qabilah Pak Sheikh, berpegang pegang tangan agar berbuka puasa di hidangan juadah berbuka, terdiri dari rutob, yogurt, roti, kacang hazel.

Pengajaran dari junjungan banyak diadaptasikan dalam amalan kehidupan seharian, dari anjuran dan menjadi budaya.



------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Catatan Perjalanan Ke Madinah dan Mekah, Ramadhan 2012
Sent: Aug 7, 2012 5:45 AM

Sebaik subuh, kelmarin, terus ke KLIA dengan teksi, sampai disitu seawal 7 pagi, dan sementara menunggu check in barangan. Flight jam 10 10 pagi dan terus ke Madinah al Munawwarah, pengalaman puasa yang panjang, melebihi 5 jam dari yang biasa, walaupun adanya keringanan untuk berbuka, adakalanya mengambil "rukhsah" dan ada yang mengambil "azimah".

Pengalaman Ramadhan yang tercatat dalam sejarah, beberapa Perang terjadi dalam bulan Ramadhan. Ramadhan mencatakan banyak peristiwa peristiwa penting dalam sirah nabawiyyah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan