Laman Utama

08 Ogos, 2011

Coretan Ramadhan Diusia 50 YOP

From: "hishamudin.alli
Sent: Sunday, 7 August 2011, 20:44

Setelah 7 hari, Ramadhan berlalu dan bakal dimasuki dengan fasa kedua dalam tingkatan Ramadhan, suasana ini mengajar dan terus memberi pengajaran kepada sifat kemanusiaan, agar merasa sama dengan yang melarat kelaparan, yang tahapnya hampir sama dengan kategori kehidupan difasa fasa lapar dan dahaga, bagi yang tidak berbumbung, dan rumah rumahnya beratapkan bulan dan bintang, dilorongan itu terbaring bergelimpangan yang saban hari mencari kehidupan dan kelangsungan peri kehidupan seharian, tatkala fajar hampir menyingsing, berkeliaran mencari kehidupan untuk meneruskan kehidupan dihari hari mendatang (dilorong lorong kecil dan berhampiran stesen keretapi di sebuah pekan di Mumbai, India).

Yang berada singgahsananya laksana mahligai, yang merempat laksana kelkatu hilang sarangnya, mencari dan tercari tempat persinggahan baru. Kelmarin dikejutkan kita dengan berita berita, ada institusi menggempur rumah rumah ibadat, atas adanya program "fundraising", dimana hari ini digemparkan pula peranan institusi dalam menguruskan dana dana awam, kemana dilonggokkan.

Kita terasa terhimpit dengan pergerakan ekonomi yang tidak menentu arah, dan terus mencari halatuju, dimana pelabuhan yang bakal disinggahi.

Peranan Ramadhan, seharusnya membawa kesedaran ini, kita sebahagian masyarakat, seharusnya peka dalam kehidupan masyarakat sekitar, yang memerlukan perihatinnya masyarakat sekitarnya.

Esok masih belum pasti, apakah hari harinya berlalu seperti hari hari kelmarin.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan