Laman Utama

08 Ogos, 2011

Uniknya Ramadhan dan Syawal

Sent: Monday, 8 August 2011, 10:00

    Setaip kali tibanya Ramadhan, siaran tv akan dipenuhi dengan rancangan memasak, Apakah Ramadhan itu, bulan dimana kita dituntut untuk berpuasa dan kemudiannya merancang untuk membalas dendam menahan lapar/dahaga dengan memakan segala jenis lauk-pauh dan juadah sepuas hati.
        Begitulah lazimnya Ramadhan disambut. Para suri mengadap tv melihat segala bentuk chefs dengan inovasi masakan. Para bapa pula merancangan untuk mengheret mesra anak-anak pada petang untuk mencari makanan yang dihajati. Lantas anak kita dewasa dengan definasi puasa untuk kita beramai ke Pasar Ramadhan dan meminta apa sahaja yang ingin dipenuhi nafsu.
    Awal Ramadhan, berduyunglah kita memenuhi setiap ruang masjid dan surau  berjemaah sunat mu'akaq terawikh. Perkara yang sama berulang semula walaupun pertengahan Ramadhan agak kurang jemaah. Jemaah kembali memenuhi ruang dan setiap penjuru kosong untuk bersama-sama berjemaah di bazar Ramadhan dan pusat beli-belah.
    Begitulah uniknya kita menyambut Ramadhan, lebih unik lagi lagi pada 1 Syawal. Anak-anak kini lebih mesra pulang kampung bertemu sanak-saudara di kaca TV dengan segala hiburan Syawal, "Riang-Ria Syawal, Konsert Syawal, akademi Syawal mahupun Jenaka Syawal ".
    Siratulrahim hanyalah dendangan Bumuputera Rockers, bukan lagi milik itu!!!!

Salam Hormat
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan