Laman Utama

08 September, 2013

[7378] Re: Sorotan Perjalanan Utara- Tengah

Dunia "compliance" sudah menjadi suatu keperluan buat masa ini, menjadi practitioner kini memerlukan "up to date information", lebih lebih lagi di kala "information age", menjadi lebih mudah dan kompleks, diperkenalkan dalam administrasi Akta berkaitan dengan "data protection act", dan juga akta "competition" dengan adanya suruhanjaya yang mengawalselia, lambat laun, ianya akan menjadi hari yang penuh igauan jika tersangkut dengan kedua dua akta ini, denda yang melibatkan jutaan ringgit, kes terbaru melibatkan Air Asia dan MAS, dibawah Akta Persaingan ini. 

Banyak perkara yang bakal berubah dengan dunia dagang yang makin kompleks. Dalam mengejar sukses dan survival dalam dunia dagang, tidak semudah dahulu, dan mencari emas dan perak, sudah banyak halangan dan tidak sebebas dahulu. Bebas dan pergerakan tanpa kawalan, merupakan hari kelmarin.

Begitulah transformasi menuju negara masa hadapan, law and order, menjadi keperluan, laksana cerita terpapar di television, ianya sudah menjadi budaya baru dalam dunia dagang, yang dulunya kes kes sebegini adalah kes yang terpinggir. Kini sudah menjadi budaya baru, dibumi yang disanjung peradabannya. Begitulan sketsa dunia globalisasi, kompleksitinya begitu terasa kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan