Laman Utama

30 Disember, 2010

Curi Sekolah di Kuale

Sent: Fri, 26 November, 2010 12:21:52

Salam

    Selepas 3 hari mengawas peperiksaan dalam keadaan tenang denngan calon-calon terpilih, masih ketara unforce errors di kalangan pelajar. Kesilapan mencatat angka giliran, cuai menyimpan alatan dan kini masih menyimpan MyKad calon. Insyaallah, akan diserhkan pada Isnin ini apabila peperiksaan bersambung untuk minggu kedua. Sama-sama kita mengingati anak-anak kita.
    Tiba-tiba dalam asyik melayan GG, tersenyum sendirian, ingatan kembali pada zaman kita mengalami 'indahnya cuti'.
     Dengan tiket konsesi keretapi, bersama rakan-rakan mengutip pengalaman menaiki keretapi ke Pulau Pinang dan bermalam di Masjid Kapitan berhadapan Chowrasta sebleum keesukan harinya mengambil bas di Pragin ke Batu Feringghi untuk beberapa malam. Bekal wang adalah dari 'biasiswa kecil persekutuan'.
    Menitip pengalaman berbasikal dari pekan Manong setelah basikal naik bas Wai Thong ke ke Manong. Melalui Bruas dan bermalam di pekan Parit dahulu sebelum keesukan harinya ke Teluk Batik mendirikan khemah beberapa malam. Waktu senja berkayuh basikal ke pekan Lumut dan lepak di Jam Besar Lumut (sorry Zizul, never knew it was demolished by you later on...hikkk)
    Belajar "Qiamullail" bersama Tak Obe, Zuli, Ongkie, Meor dll di Masjid Taiping, belajat shopping di Larut Matang Supermarket sebelum menuju ke Lake Garden mengira tugu buaya  dan 'buaya darat'. Menyusuri lokasi Sharifah Aini dan Broery di jambatan kayu.
    Lebih indah lagi pengalaman berkayuh basikal ke Kuale. Parkirnya pasti di tepi Bazaar atau Cathay. Menanti jam 10.00 pagi untuk booking tiket wayang atau tidak perlu kerana ada cara lain untuk menonton.
    Menghabiskan ruang masa cuti persekolahan di Kuale adalah suatu "pengalaman peribadi tersendiri" kita yang membesar di Kuale. Terasa amat luas pekan ini untuk kita terokai. Ada sahaja benda baru berlaku setiap hari di pekan ini. Sinar mentari paginya amat segar untuk kita berbasikal menuju ke Kuale dan telah ada perancangan untuk menghabiskan waktu. Kerap aku di Kedai Tak Obe atau menyusuri laluan kaki lima di Kedai Tinggi. Raket badminton pasti meruntun hati.
    Selalu juga aku menawarkan diri untuk ke market pada ibu. Alasan terbaik untuk meronda. setiap hari ke market pasti adalah pengalaman baru bagi aku. Sentiasa ada yang baru untuk dilihat dan begitulah indahnya market lama Kuale dengan deretan kedai kayu juga kedai "modify" basikal.
    Pulang nanti di rembang tengahari pasti suatu yang memerlukan daya...dan sesekali aku akan singgah di kubur besar belakang Masjid Kota Lama, menziarahi kubur ayah sambil menghela nafas. Pasti juge aku mengambil kesempatan menyuci kuburan dan menghadiah Fatihah. Kesedihan jarang tergambar pada waktu itu. Zaman kanak-kanak dan remaja yang cukup indah.

    Tertanya apa yang ada dalam benak minda anak-anak kita kini. Yang pasti anak aku mengatur jadual tuitionnya yang telahpun bermula malam kelmarin.
    Ini adalah tuntutan survival anak masa kini. Yang pasti "musim cuti sekolah" di Kuale amat indah,..... belum lagi meneroka sungai Perak atau Chepias atau berbasikal ke Bukit Berapit atau Kuale Dal bersama Lapok, ongkie, Zuli dll....

    Kita simpan memori indah "cuti sekolah" ini. Kuale

Salam Hormat
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan