Laman Utama

30 Disember, 2010

Kehidupan Di Era Kini (... posted by Sham)

Sent: Fri, 3 December, 2010 1:25:06

Melihat coretan dan kerenah kehidupan seharian, kita dihidangkan dengan kisah kisah kehidupan yang serasi dan dari bait bait ayat yang dicoretkan, adalah persis, dari kedewesaan kita melalui sketsa dan fasa fasa kehidupan. Kita bertanya khabar, berinteraksi diruang ini, berkomunikasi melalui media yang tak pernah kita impikan, sewaktu kita dizaman remaja, semuanya dihujung jari jemari, dan sembangnya di angin lalu semuanya. Serasa, jarak yang memerlukan seharian perjalanan, dipendekkan dengan alatan komunikasi era kini, sehinggakan, jika bekalan elektrik tergendala, maka meruwetkan keadaan perlaksanaan kerja seharian, begitulah keperluan elektrik diera kini, sebagai sumber penggerak utama dalam era komunikasi, sebagai sumber tenaga menjana dan menggerakan mesin mesin komputer dan memancarkannya dialam siber.

Kebergantungannya adalah cukup menyulitkan keadaan, jika ianya terputus bekalan diatas apa jua sebab yang menggugatnya.

Hampir mustahil, dalam era kini, kita tidak ikuti perkembangan rakan rakan, sanak saudara jauh dan dekat, dimana kita jangkaui dengan maklumat dihujung jari, serasa amat pelik, yang dulunya mungkin benar, kita tidak berinteraksi, lebih dari suku abad. Kerenggangan masa yang sebegitu lama, memerlukan masa untuk kita mengenali semula, disuasana yang lebih keterbukaan dan meniti usia emas, yang mematangkan fikiran dan tindakan.


Bayangkan, jika alat alat ini, tidak diakses secara berterusan, kita hanya melalui fasa kehidupan, menanti hari untuk diambil pergi, kehidupan hambar dan tidak siapa mengerti, apa keperluan yang dihajati.

Semuanya perlu meruntun masa hadapan dengan lebih fokus kepada keperluan generasi masa hadapan, memahami keperluan keperluan mereka, dan disitulah banyak peluang bakal dicipta, kepada yang menghidu laba dan pintu rezeki yang tidak putus putus datangnya.

Carilah peluang itu, ianya sentiasa menanti dan terus menanti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan