Laman Utama

05 Februari, 2012

Punggok Rindukan Bulan

From: "hishamudin.alli>
Sent: Thursday, 19 January 2012, 1:05

Suasana malam di kawasan ala Times Square, di Kuala Lumpur, tidak pernah mengerti siang malam, siang mencari rezeki, malam bertukar menjadi kupu kupu malam, berpeleseran mencari ruang, siapa yang bakal disebat, dirembat, berpeleseran mencari, digarap dengan dolar, riyal, pound sterling, penggurup wang tanpa henti dengan khidmat tukaran wang, Dinar bertukar tangan, dirham yang tinggal dengan seribu kenangan.

Peruncit mencari laba dengan datangnya juak juak ini mencari barangan yang belum tentu akan menjadi keperluan. Esok membanting tulang empat kerat, mememerah keringat dan memerah akal, dan helah, memindahkan  dinar dengan barangan imitasi, yang akan akan sama dengan barangan digedung gedung berselerakan, yang digedung puluhan ribu dolar, yang dijalanan dengan puluhan ringgit, sedarnya, yang disebelah kiri pukul 6 pagi yang dikanan pukui 3, begitulah perihal pabila matahari terbenam.

Esok harus dicari lagi, mengisi perut yang tidak pernah penuh , diisi semula.
Dan lingkaran yang tidak pernah berhenti, sehinggalah tempohnya matang, dan ranum keguguran, menunggu picisan , dimana pula gerangan berselerakan.

Begitulah kisah punggok yang menanti bulan, mendatu dayu mencari kedamaian kehidupan.

Apa khabar yang dikurungan, menanti harapan untuk lepas bebas menghirup udara segar, berterbangan bebas mencari tempat dihinggapi, pada dahan yang kuat dan jitu, tapi malang bagi pungguk, berpijak didahan rapuh, jatuh berselerakan, mengharapkan kasih pada yang sudi, dan penantian pungguk sayup sayup menunggu sang rembulan, bersilih ganti bulan muncul, dan bersilih ganti juga bergelapan, ditemani bintang diufuk timur, berselerakan diangkasa raya.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan