Laman Utama

05 Februari, 2012

Sepintas Lalu Ke Pulau Mutiara

From: "hishamudin.alli"
Sent: Saturday, 21 January 2012, 18:20

Seharian hari ini, digunakan pergi balik dari Kangar ke Pulau Mutiara, dan singgah sebentar di Alor Setar. Pulau Mutiara punyai lagenda tersendiri sejak zaman persekolahan rendah, tatkala itu adalah pelabuhan bebas, dan keseluruhan Pulau ini adalah bebas cukai, sehinggalah ianya ditarik balik statusnya sebaik sahaja Jambatan Pulau Pinang ke tanah besar mulai dibina.

Komtar adalah mercu tanda Georgetown dan merupakan pusat peruncitan bagi segala jenis dagangan runcit, seketika dahulu. Setelah kesekian lama, Komtar hari ini telah usang, dan pusat peruncitan telah diambil alih oleh kaum pemodal yang menyediakan bangunan besar disekitar Bayan Lepas, dan juga sekitar Georgetown, terutamanya Gurney Drive, hari ini merupakan saat saat akhir sebelum Tahun Baru China, dan kawasan letak kereta penuh dengan sarat, tidak mampu menempatkan kenderaan setelah berlegar legar mencari tempat letak kereta, kegagalan itu lantas menuju ke Komtar untuk mencari barangan perlu untuk anak anak yang bersekolah, dan yang ke IPT, memerlukan perkara keperluan mereka.

Komtar telah usang dengan usianya, dagangan tidak semeriah pada dekad dekad yang lalu. Suasana kompetitif ini, menyebabkan keadaan jadi lengang, walaupun ditempat lain, hiruk pikuk kesibukan untuk persediaan Tahun Baru China.

Sambil berhenti kepenatan di Kubang Rotan, sambil menikmati masakan ala Thai, setelah keletihan sepanjang hari kehulu hehilir, menyelesaikan keperluan pelanggan di Pulau Mutiara.

Selamat Bercuti Panjang sempena Tahun Baru China dan kepada rakan rakan yang menyambutnya.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan