Laman Utama

08 Februari, 2013

[7378] Catatan Kehidupan Dan Memoir Kelangsungan Kehidupan.

Ada perkembangan baru dalam sejarah kehidupan, setelah 52 tahun dilalui, mengikuti fasa fasa perkembangan, sejak melaluinya tanpa henti, di mulai dengan kehidupan sejak kelahiran, dan dipersimpangannya, ada yang telah melalui kematian, melewati tempoh pancaroba dan tajribah dan tribulasi, serta mehnah dalam saikologi fasa fasa kehidupan. 

Kita dibekalkan dengan "abc", dan "alif ba ta" oleh ibu bapa, guru guru di persekolahan rendah, menengah dan perguruan tinggi, pergaulan dengan teman teman persekitaran, mengenal akal budi disuasana proses sosialisasi, diterapkan dengan pengalaman berkeluarga, membina penghidupan, menyara keluarga, dan membesarkan mereka dengan keperluan keperluan serta meruntuni kemajuan dan pengembangan mereka, dan memandu arah, dimana mereka harus berhadapan, dari negeri picisan, dilalui dengan fasa fasa fasilitasi dan transformasi doktrin hiliran, kemana dan dimana arah tuju untuk melestari kehidupan, sepanjang zaman.

Sejarah kehidupan kemanusiaan, sejak dari Adam alaihissalam hinggalah ke khataman Nabiyyin, Nabi Muhammad Sallahualai Salam, menunjukkan garis kehidupan yang panjang, dari mana kita datang, dan kemana bakal pergi, dihujung nanti, kehidupan alam duniawi, menuju ke jambatan kehidupan akhir, yang fasa kehidupannya berpanjangan. Itu diterapkan dalam konsep kehidupan, yang diajar, dan dinukil dalam untaian karya sejarahwan, yang menukilkan kehidupan sebelum adanya spesies manusia di dunia, dikisahkan pula kejadian Adam, hingga biak hingga mutaakhir, falsafah kehidupan, mengadbikan diri kepada Pemilek Alam, Rabbul Jalil, dijadikan golongan kiri dan kanan, ada lelaki dan perempuan, dan juga pasangan pasangan untuk mereka. (Ibnu Katsir).

Karya agungnya yang lain (tafsir Ibnu Katsir), antara tafsir yang terbaik, mengolah serta menggali intipati antara ketuhanan dan kejadian makhluk dan alam semesta, semata mata bertujuan mengabdikan diri, pada Pemilek Haqiqi Alam ini.

Kita juga, diajar untuk terus menggali ilmu ini, dengan galian yang tercungkil, diselideki, diikuti anjurannya, agar tidak tersasar di medan yang sentiasa berolak, dan menggunung paksi paksi bumi, sinonim, alam dan kehidupan, adalah untuk kita berfikir, bagi yang mahu mengaplikasikan suruhan dan anjuran.

Kehidupan yang kompleks, tanpa kita sedari, yang punyai pasangan pasangan masing masing, untuk digali akal budi, dan dilalui susah senang mengharungi bahtera kehidupan, mengharungi dilautan 
dan di daratan. 

Yang serasi dan seimbang, masih mengikat kontrak dan aqad, namun dengan kelicikan komunikasi abad kini, ada yang tersasar akibat kemajuan teknologi, bebas lepas berhubungan, dan kebebasan sosialisasi, bertukar pacaran dan keinginan, hingga tercabar, rukun kontrak dan aqad, walau telah diluncurkan melebihi suku abad. 

Manusia dengan alam kehidupan, ada yang patuh , dan ada yang engkar.

Hishamudin Alli
Kuala Lumpur



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-- 
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Budak Kelipod" group.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan