Laman Utama

09 September, 2010

Bergema Takbir

Sent: Mon, 6 September, 2010 12:40:35

Bergema Takbir
Salam Cliffordian 73/78
 
    Semakin hampir kita menyambut Aidil Fitri, semakin Ramadhan akan meninggalkan kita. Anak-anak kita semakin tidak sabar menanti malam Aidil Fitri. Mereka tidak kisah rumah datuk sebelah ibu atau bapa. Mereka seperti kita dahulu. Imbas kembali tahun 70an, kita teruja dengan malam Tujuh Likur (malam 27), kita gamat pada malam raya. Berlari kita ke hulu ke hilir. malam raya, ibubapa tidak kana marah jika pulang lewat. Malam untuk bergembira. Kini suasana itu diwarisi oleh anak-anak kita. Itulah lumrah alam, sahabatku. Malam raya bukan lagi untuk kita berlari. Malam raya adalah untuk kita bertakbir. Aku pasti akan mengalirkan airmata. Walau sekeras manapun hati ini, pasti terusik jua. Pasti kita, pada usia senja ini terkenang mereka yang telah tiada. Terasa kurang meriah, Aidil Fitri, tanpa mereka yang dikasihi, yang terlebih dahulu dipanggil Ilahi.
    Gema takbir pasti mengusik perasaan. Sahabat, jangan berkata padaku, ...aaahhhh hati aku sepejal batu. Takbir yang berlagu pasti menusuk kalbu. Kita terkenang kembali zaman kanak-kanak, zaman alam persekolahan. Satu zaman yang indah, tanpa bayak persoalan yang mengganggu jiwa.
    Terimalah hakikat kehidupan. Kita perlu memenuhi tuntutan sang isteri yang juga mahu menyambut 1 Syawal bersama ibubapa mereka. Lantas kita bertoleransi untuk beraya di rumah keluarga isteri pada 1431H ini. Ini lah kelangsungan  sebuah kehidupan, tetapi dalam senyum kita, kita teringat kampung halaman, teman sepermainan, suasana halaman rumah ibu, pekan Kuale yang bergemerlapan. Kita langsung terus menjadi perantau...sebak dada, kita urut sendiri dalam hilai-tawa anak isteri bersiap di dapur, di ruang tamu.
    Rendang di kuali, ketupat di lengat, liuk-lintuk api pelita tidak seindah kenangan panjut Kuale.....ahhhhhh beremosikah aku. Tidak,....ini rintih hati perantau terkenang masakan ibu, kepingin bicara bersama ayah dan saudara. Malam yang berlalu pasti mengusik keluh-kesah hati senja kita.
    Takbir terus bergema. Jika tadi di masjid, kini di papar TV. Indah memuji kebesaran Ilahi, meniup semangat islam kita. Sahabat, apakah kita dapat lagi menyambut Ramadhan yang sebentar tadi berlalu. Apakah kita akan bertemu Ramadhan 1432H nanti.?..atau apakah ini Ramadhan barangkali terakhir kita?. Apakah Lebaran ini Lebaran terakhir kita. Usia kita bukan usia sangsi lagi, usia kita usia pasti....... Kita sambut hari mulia ini dengan penuh insaf, mensyukuri rezeki yang dikurnia Ilahi.
 
Allahuakhbar......Selamat Aidil Fitri pada semua sahabat Cliffordian 73/78. Semoga kita bertemu lagi, insyaallah. Maaf Zahir & Bathin. Maaf Tutur Bicara. Maaf Terkasar Bahasa. Maaf Kesilapan di Alam Persekolahan dan Sepermainan dahulu. 
 To Err is Human, To Forgive is Divine
 
Salam Hormat
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan