Laman Utama

09 September, 2010

Kita dan Kebiasaan III (...posted by Sham)

Sent: Mon, 6 September, 2010 22:39:03

Di malam malam akhir penghujung Ramadhan al Mudharak, secara ritualnya, masyarakat khususnya berketurunan Melayu Islam, begitu sibuk dengan persediaan menyambut hari lebaran, simbolik kepada kegembiraan setelah berjaya melalui madrasah Ramadhan al Mubarak, dengan persediaan persediaan awalannya dengan membeli pelbagai aneka pakaian baru, langsir baru, katil baru, tilam baru dan seadanya, jika dahulunya, zaman kita diawal 30 an tahun, beria ia dengan mendapatkan barangan baru, adakalanya ketika itu dengan perkakasan serba baru, kereta baru, kapcai baru, basikal barui, dan yang serba baru ini, menggembirakan suasana untuk diraikan bersama dihari lebaran. Pabila melangkau 40 an, apabila, anak anak telah sedia membesar dan banyak yang berlagang dengan alam persekolahan mereka, trend ini berubah dengan kebertanggongjawaban baru bagi memenuhi keperluan keperluan mereka.

Bagi yang pasangan mereka adalah di negeri yang sama, lebih khusus apabila di daerah yang sama, kekalutan untuk menyambutnya tidak mendatangkan kontroversi, masing-masing bersedia untuk merayakan hari lebaran dikampong halaman masing masing. Namun bagi perantau yang membangsat dinegeri asing, berkeluarga dengan isteri yang bukan sedaerah, suatu perjanjian "bilateral" , kena diwujudkan terlebih dahulu, " tahun ni sana ahhh, tahun depan sini ahhh.", maka muncong lah yang tiada favoritism untuk merayakan hari lebaran, yang seharusnya dirayakan dengan suasana gembira, tetapi bermuram durja, dengan ketiadaan nostalgia lama diraikan. Begitulah peredaran masa diawal awal memulakan kehidupan berkeluarga, dan kini telah ditelan usia, lebih selesa berada ditempat tempatnya mencari rezeki, tambahan pula anak anak telah membesar dan trend nak balik kampong ini, agar pudar dan longgar, lebih lebih lagi ketiadaan orang tua yang telah dipanggil pulang. Yang tinggal hanyalah kenangan memori lama untuk dikenang.

Kepulangan kali ini, adalah untuk melihat lakaran silam, dimana tempatku bermula, membina penghidupan dan mengenal erti kehidupan. Tak terkata , setelah sekian lama merantau, kembalinya ke kampong halaman , adalah menoleh nostalgia dan memori bersama sanak saudara yang masih ada dan rakan rakan lama yang kesekian lama tiada perkhabaran.

Selagi hayat dikandung badan, disitulah memori dan nostalgia diingat dan dikenang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan