Laman Utama

09 September, 2010

Kita dan Kebiasaan II (...posted by Sham)

Sent: Wed, 1 September, 2010 23:34:44

Ramadhan al Mubarak tahun ini mencernakan sifat sifat kematangan dalam tindakan, lebih lebih lagi diusia emas yang bakal menjelma. Apakah di tahun hadapan, biasa melewatinya mungkin, atau inikah Ramadhan yang pengakhirannya.

Kita diajar agar melaksanakan tuntutan seolah olah kita bakal pergi keesokannya, dan bekerjalah seolah olah dikau biasa hidup seribu tahun lagi. Namun pengalaman silam, dapat mengukur diri, sama ada kita dilandasan yang betul dalam tindakan.

Muhasabah, menghitung diri adalah sesuatu yang dianjurkan, agar kita mengkoreksi diri, memperbaikinya dan bermuamalat kejalanNya dengan tuntutan yang hakiki.

Rebutlah peluang ini, hanya sekadar beberapa malam yang masih ada, untuk menuju kehidupan yang redha meredhai, agar kita lebih pasrah atas ketentuanNya.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Megat Ahmad Fuzy Megat <megatafuzy@gmail.com>
Date: Tue, 31 Aug 2010 22:43:15 +0800

Kini komputer mengambil tempat segala permainan yang disebutkan......bayangkan sekarang ini dengan adanya komputer game PES 2010...tidak perlu lagi keluar rumah akibatnya ! Minda kreatif mungkin terus diuji akan tetapi fisikal kreatif kurang sekali....

2010/8/31 <alli.hishamudin@gmail.com>
Tatkala malam malam ramadhan yang akhir, jika dihimbau dari sudut perlaksanaan ritual, masa kita di alam persekolahan rendah dan menengah, iaitu kira 30 hingga 40 tahun yang silam, kita sering dihidangkan acara acara ampuh ketika itu, pertandingan panjut, bermain ngantor, itu disebelah malamnya, manakala disiangnya ramadhan, yang siterunanya bermain gasing dan berlawan pulak antara kampong dan untuk ditentukan jagoannya. Manakala bagi yang agak kecil antara sekolah rendah ini, bermain buluh bedil dikalangan rakan rakan mereka. Ada ketikanya, berrmain "nyatu", dengan kotak rokok ketika itu mempunyai nilai nilai tertentu, Gold Leaf nilaian 10 , manakala Camel dinilai 1000.

Kreativiti dikalangan rakan seangkatan ketika itu, menjana pemikiran yang kreatif, apa yang menjadi nilai ketika itu, membuahkan hasil yang kreatif dikalangan rakan rakan. Beginilah suasana kita dibesarkan.

Suasana bermain dikalangan rakan rakan sebaya, disusuli dengan gelak ketawa riang, seolah olah tiada apa yang menghalang perjalanan kehidupan mereka ketika itu.

Selaku sebahagian dari suasana pembesaran, pengalaman silam masih teringat akan peristiwa peristiwa , dengan rakan sebaya dan juga rakan seangkatan dalam masa pembesaran.

Begitulah sebahagian nostalgia lama, suasana dibulan Ramadhan.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan