Laman Utama

22 April, 2011

...dari Kamar sekolah

Sent: Wed, 20 April, 2011 12:38:56

Salam

 

    Pagi ini kembali ke sekolah. Melangkah dengan penuh yakin dan ceria, punch dan masuk ke bilik. Duduk selesa di kerusi sambil menghela nafas panjang...lega dan puas dapat kembali ke sekolah. Kulit tangan telah amat gelap dibaluti silau mentari yang melekat pekat. Sambil mendengar lagu berkumandang di radiao, "Light FM", hati terasa segar kembali dan melabuh punggung berehat....

     Di waktu begini aku tersenyum sendirian. Jika guru lain mengeluh untuk hadirke sekolah dan ke kelas untuk mengajar, berlainan dengan aku pula. aku merasa amat lega berada di sekolah. Pada aku melangkah ke kelas untu perlu santai dan teruju untuk berhadapan dengan pelajar. Wajah perlu ceria, penuh dengan perasaan terju. mesti sentiasa kemas dan fokus. Melangkah perlu santai. Wjah jangan berkerut seribu, senyum tetapi dengan tegas dan kita perlu dominant.

    Pelajar kini mahukan guru yang tegas dan pasti dengan apa untuk dikongsi. Zaman ini bukan beristilah mengajar tetapi berkongsi dan kita adalah fasilitator. Kelas perlu 'hidup' dan pelajar bersama contrbute to the lesson.

    Tetapi apa yang lebih perlu dan penting, sekolah adalah tempat "rehat" aku. Berminggu di padang menagih banyak tenaga dan aku di dalam bilik recharge tenaga kembali untuk semula di padang bermula Jumaat ini hingga minggu depan. In between ada "ceramah PMR" dan perkhemahan unit uniform yang bermula pada 28 - 30 April.

    Perjalanan pendidik yang perlu di tempuhi..... selaras dan selari dengan zaman

 

A mediocre teacher tells

A good teacher teaches

A great teacher motivates

A superior teacher inspires

 

Gunsmoke

Yasin Ismail

 
 
 
 
 
 
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan