Laman Utama

12 Disember, 2012

[7378] 13 DEC 2009: Atas nama persahabatan

Mengimbau Kembali: Sebuah perjalanaan atas nama persahabatan:

    13hb Dec 2009, Ahad, aku berada di Setiawangsa dan di awal pagi itu bersiap untuk pulang ke SP keseorangan diri kerana anak dan isteri masih ingin terus menghabiskan cuti di KL. Kurang lebih jam 9.30 pg, perjalanan ke pulang aku menalipon Hasni. beliau antara beberapa bekas pelajar Clifford 7378 yang initiate pertemuan semula. 
    Pada awal September, kurang lebih jam 8.00mlm, beliau ada menalipon aku bertanya khabar dan bertanya ada masih ingat pada beliau. Pasti aku ingat!. Ruangan ini telah bermula, tetapi tidak pernah bersua muka. Sering aku tertanya bagaimana rupa rakan-rakan akrab yang juga rakan yang dikenali suatu waktu zaman kanak-kanak di Primary dan Secondary.
    Sambil memandu keseorangan aku talipon Hasni dan dikhabarkan mereka berhenti di R&R Sungai Buluh dalam perjalanan ke Ipoh untuk pertemuan beramai kali pertama. Aku minta beliau tunggu aku sampai di R&R, dan kami bertemu. Kelihatan Dajwi, BJ dan Megat AF. Teruja bertemu semula juga terasa janggal untuk berbicara. Bayangkan 31 tahun masa berlalu, melihat BJ dengan rambut putih sepenuhnya, seperti aku.....aaahhhhh, tak apa. Kita masih segak.
    Dari situ kami meneruskan perjalanan ke Kedai Vanggei Jalan Yang Kalsom. Kehadiran kami dinanti oleh Chomei, Sham Pak Aji, Sham Gemuk, Ensar, Hilal dan Fuad Harum, Sham Kassim, Ajih C., Razali Ayor, Seli, Ben dan ramai lagi. Mencari tempat untuk berbicara yang lebih santai dan mengisi perut kosong, kami beredar ke Vanggei Greentown.
    Sambil makan, sambil berbicara, juga kelihatan Kamarul Baharin dan...aku terkejut tapi sangat kenal dengan Latif dan Usop. Kita telah dimamah waktu. Kami ketawa melihat fizikal masing-masing. Alhamdulillah, kami masih ceria dengan kehidupan 31 tahun masing-masing. Muncul Pa dengan gaya tersendiri, Azizul yang masih fizikal seperti dahulu, Khalid dan ramai...ramai lagi.
    Dari situ kami beredar ke PRGC dan lewat petang muncul John Boy. Aku ada bertemu dengannya yang selalu menziarahi arwah ibuku. Dengan ketenangannya selalu berbicara dengan ibu aku, dan pastinya arwah ibu amat gembira bila Ustaz Jamal (bukan lagi john Boy) datang berkunjung dengan ucapannya yang mendamaikan perasaan arwah ibu. Terima kasih Ustaz, hanya Allah SWT membalas budimu.
    Lewat senja aku pulang dan singgah di kedai Latif di Salak untuk makan malam dan kemudian singgah di Kualer seterusnya ke SP dan sampai jam 3.00 pagi.
    Pagi itu aku bertugas sebagai Ketua Pengawas SPM. Waktu rehat Sham Gemuk talipon beritahu beliau berada di KUIN, SP bersama Akif, lantas aku terus mencelah ke sana bertemu Akif.
....dan yang lainnya adalah sejarah kita Cliffordian 7378. 
    Esuk 13hb Dec 2012, genap 3 tahun. Kita bertemu dan bertaut dan kita telah kehilangan sabahat akrab. Al-Fatihah buat Arwah Fendi, Ben dan Razali, begitu juga dengan arwah sazali, Ku Azlan, Ezani, Shafie dan beberapa nama yang aku berlupa. Semuga Allah SWT mencucuru rahmatNya kepada roh-roh mereka dan ditempat bersama roh hamba yang solihin. Kita kuatkan ukhuwah kita, Cliffordian 7378. Yang jauh, yang malu dan segan, kita dekatkan. Amiin.

Salam Hormat
Yasin Ismail


Tiada ulasan:

Catat Ulasan