Laman Utama

20 Disember, 2012

[7378] 20 Dis.2012. Kenangan Ayam Jepun



    Waktu ke Penaga, Pulau Pinanag tadi, aku susuri kawasan perkampungan sawah padi. Sedang menghijau padi, kurang lebih telah hampir sebelum ditaman. Desir angin pagi mencelah masuk ke dalam kereta yang tingkapnya aku buka untuk menikmati hembusan angin. di beberapa kawasan ban padi kelihatan siibu dan juga anak kecil memancing puyu. aaahhhhhh...suatu ketika dahulu aku pernah dalam situasi begitu.  Bebas merentas alam, bebas semaunya.
    Melalui perkampungan Lahar Minyak, tiba-tiba lamunan disentap oleh sekumpulan ayam...ayam jepun!. Masih ingatkah dengan ayam jepun?. Kepala botak dan aksi samseng dan sedikit ganas bila didekati, macam askar jepun gambaran cerita datuk-datuk kita. Mungkin sebab itu spesis ayam ini dikenali dengan panggilan "ayam jepun". Taiknya bebau kuat, dikenali "taik ayam muna'. Waktu kecik dulu, jika kami terserempak dengan taik ayam muna, maka lidi dicari, dicolek dan cuba kesatkan pada rakan. 
    Maka, wujud satu lagi permainan spontan. Culik taik ayam muna dengan  lidi dan kesat pada kawan. Siapa yang terlewat cari lidi bertempiaran lari sekeliling kampung. bau taik ayam ini busuk, aaahhhhh..masing-masing yang pernah melalui situasi ini, pasti dapat mengesan-hidu baunya. Melekat kuat baunya jika terpijak...hikkkkkk.
    Ayam ini sangat suka pula mengejar dan cuba mematuk, walau tidak dikacau. Ayam jepun ini sangat menimbulkan masalah pada sesiapa yang jambannya di luar rumah. sambil kita membawa sebaldi ayam untuk ke jamban , ayam ini akan mengejar. Berlari dan terkentut kita, apalagi dengan perut senak...hikkkkk. Yang hairannya, ayam ini suka mengejar budak-budak dan perempuan berkemban, lelaki dewasa jarang pula dikejar.pelik bin ajaib.
    Macam askar jepun, cerita ibu dahulu yang masuk kampung menyakat kanak-kanak dan mengejar perempuan berkemban, begitulah siayam jepun yang membawa aku ke kampungku, Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar. Selalu pulang atau jarang kerena tugasan kehidupan di rantau, Kota Lama kiri dan Kuala kangsar tetap di jiwa ini....melamun aku melihat keletah ayam jepun............................ aku kembali sedar, hari ini 20 Disembet 2012. genap 4 tahun ibu ku kembali ke rahmatullah. Semuga rohnya sentiasa dirahmati Allah SWT. Kasih aku dan imbauan kenangan lalu,...ibu,kasih aku kekal bersamamu. Ya Allah, kasihilah ibuku, tempatkan rohnya di JannahMu. Al-Fatihah....Amiin.


Salam Hormat
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan