Laman Utama

31 Disember, 2012

[7378] Pasti Tiba!: Selamat Tahun Baru

Salam Pagi yang tenang
  Isnin 31hb Dec 2012, hari terakhir bagi tahun masehi 2012. Insyaallah, jika diizinkanNya, esuk kita akan melangkah ke tahun baru, 2013. Betapa seronoknya bagi ramai kita!. Mungkin pagi ini, ada ibu yang bergegas ke pasar membeli bahan-bahan untuk dijadikan hidangan malam nanti, makan besar, makan meriah sempena berjaya mengharungi detik-detik yang berlalu, 2012. Begitu juga ramai bapa yang merancang sesuatu istimewa untuk keluarga, apatah lagi anak muda yang berpakat kemana untuk dituju menyambut kedatangan 2013 tengah malam nanti. 
 Saban tahun perkara yang sama berulang, iaitu "azam/resolusi". Kita berazam untuk lebih baik, lebih berjaya yang kehidupan. Kita berazam yang nampak di mata kasar. Siapa tiada resolusi tahun baru, maka dia tiada motivasi dalam kehidupan. Cantik kedengarannya, cuma yang ingin diketengahkan, resolusi/azam itu berbentuk fizikal, kerohaniannya amat nipis. Apatah lagi azam untuk kerohanian semata-mata. Jarang atau mungkin tidak ada dibicara tentang azam bekalan untuk dibawa ke alam kekal abadi. Bukankah setiap kali melangkah ke tahun baru, pastinya usia kita meningkat dan pasti pula kita semakin senja di dunia ini.
  Anak-anak sedang mengulit buku baru, baju sekolah, beg, kasut baru yang berbagai jenama, yang menelan belanja yang amat besar kini. Usah kita bandingkan dengan zaman kita, masa berubah. Zaman mudah kita untuk melangkah ke sekolah telah berlalu. Tuntutan kini lebih canggih. Jika ibubapa alpa, anak-anak akan ditelan arus pembangunan pendidikan yang meruntun dan menagih pengorbanan para ibubapa.  
  Abang dan kakak masih belum pulang rumah walau persekolahan esuk akan bermula di beberapa negeri. Mana mungkin untuk pulang. Malam ini kita ada pesta!. Lantas kemana halatuju anak bangsa kita? Persekolahan kini hanya untuk anak tadika dan yang sedang ghairah memilih sekolah untuk ke tingkatan satu. Bagi pelajar yang lain, -malang- apabila sekolah akan dibuka. Segala gadget terpaksa ditinggalkan di rumah. Peraturan jumud apakah ini?. Segala peralatan canggih yang memudahkan kehidupan tidak dibenarkan ke dalam bilik darjah. Kalau bolehpun hanya kalkulator bodoh yang mengelirukan.
  Berapa banyak dara akan terkorban sempena sambutan Tahun Baru 2013 dalam bingit "muzik countdown". Berapa ramai anak muda yang akan terkorban "head banging di dashboard" kerana kerana memandu dalam separuh sedar, separuh khayal, berapa ramai anak muda yang mendongakkan motosikal ke udara menembak langit hingga UFO sangkakan "attack from earth"
  Majukah minda kita untuk berhadapan dengan 2013?. Yang pasti dunia ini semakin tua dan tiada untuk melarang gejala sosial yang berleluasa. Guru tidak mengajar dan takut mendidik anak pelajar untuk berhemah. Takut ditumbuk atau disaman.
  Ibubapa terlupa menghadiahkan  telekung dan sejadah pada sambutan "Happy Birthday" anak di tahun 2012 lalu.

  Apapun, ia pasti berlaku malam ini. Selamat Tahun Baru 2013

Salam Hormat
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan