Laman Utama

17 Disember, 2012

[7378] secalit madat sekudap rasa V


"Hati yang gundah gelisah perlu dihiburkan"...kata-kata yang sering kita dengar, tetapi bagaimana untuk menghiburkan hati dan rasa? Kalau perut lapar kita makan, kalau mengantuk kita tidur, hal-hal sedemikian rupa ada pengubatnya, ada jalan keluarnya tetapi untuk menghiburkan hati......boleh ke?  Ada yang mengatakan tak susah mana pun, ye le...untuk menghiburkan hati ada macam-macam cara dan kaedah apa lagi ia amat subjektif. Mungkin dengar cara mendengar lagu, hati dan rasa terhibur untuk seseorang tetapi bagi orang lain  caranya berbeza, mungkin dengan menonton filem atau apa-apa cara yang dia rasa sesuai, tiada yang khusus,  itu yang dikatakan tiada satu erti untuk hiburan hati dan rasa.

Untuk menghiburkan hati ini juga ada kalanya memerlukan biaya dan belanja, itu terserah pada kemampuan masing-masing. Namun terkini bagaikan berlaku satu fenomena bagi pengikut grup ini untuk menghiburkan hati. Yang dimaksudkan tulisan-tulisan atau karya-karya pengikut grup ini yang dipostingkan, rasa terhibur hati membacanya. Masing-masing berikhtiar dan berusaha untuk menulis sesuatu yang mengarah ke hiburan hati dan rasa. Secara jujur itu yang tersemat dalam hati penulis-penulis atau pengikut grup ini apabila menulis apa-apa perkara dan hal, malah satu perkataan pun menjurus ke arah menghiburkan hati. Reaksi pembaca postings akan tersenyum yang tidak dapat dilihat oleh pengikut grup kecuali orang yang berada di sisinya, ketawa yang tidak didengar oleh pengikut grup tetapi didengar oleh orang di sekitarya, malah penulisnya pun turut tersenyum dan ketawa. Hujah ini mudah saja untuk disokong, cuba ikuti perkataan hhiiikkk...., he...he....he... dan perkataan lain yang berindikasi geli di hati dan rasa, apa lagi kewujudan perkataan ini di akhir ayat yang dipostingkan.Tak perlu memberi contoh perkataan dan ayat yang mencetus fenomena ini, kita semua tahu dan menyedarinya.

 Majoriti tulisan di grup ini bercorak demikian, idea yang mencambah buah fikiran bagaikan tidak putus, mengalir bak air sungai, ada kala  berlaku banjir idea, melimpah-limpah tak tertampung lagi, tanpa mengira waktu, pengikut yang setia menunggu dan terus mengikuti postings bagaikan nyawa sehariannya. Sementara itu wujud juga kerinduan di kalangan pengikut sekiranya ada yang agak lama menghilangkan diri atau berdiam diri (bertapa) tanpa sebarang berita. Maka ditanya ke mana gerangannya? Tanpa melengah masa ada jawapan untuk pertanyaan sedemikian, hebahan tentang keberadaannya pun diketahui ramai. Rasa keperihatinan di kalangan pengikut grup ini juga tebal.

Tiada pun yang jemu dan bosan akan postings yang  mencurah-curah masuk dan mencanak bilangannya setiap hari. Mungkin ada suara bagai tercubit hati dan rasa kerana postings sebegini jumlahnya hinggakan memenuhi kotak mailnya tetapi di benak hatinya mengalu-alukan postings itu. Tak percaya cuba ditanya diri masing-masing tidakkah rasa kosong apabila tidak menjenguk grup walau pun sehari? Perhatikan pengikut grup yang baru kembali ke tanah air, bagaikan melepas geram postingnya yang menerpa masuk, apa yang terlubuk dihatinya selama puluhan hari itu dilimpahkan daripada sebentuk huruf, sepatah perkataan hinggalah ke sepotong ayat, semuanya dijirus ke grup mail. Itulah penangan grup mail ini......

Fenomena yang terus menerus ini biarkan ia berkekalan, janganlah ada noktahnya. Kita yang hidup ini pasti ada hujungnya tetapi lestarikanlah hiburan hati  kita di ruang ini dengan rasa tahmid.


Amir Md Akhir

17/12/12

Putrajaya


Tiada ulasan:

Catat Ulasan