Laman Utama

15 November, 2010

Celoteh Kehidupan (...posted by Sham)

Sent: Tue, 9 November, 2010 8:16:47

Hari ini, adalah lebih baik dari yang kelmarin, suatu kata kata yang sering kita dengar, tok tok khatib mengungkapkan dalam tazkirah dan khutbah khutbah mereka, mengingatkan para hadirin yang rata ratanya ngantuk dan kurang berminat atau terkena batang hidung, Wallahu Alam. Allah Maha Tahu Segalanya.

Terbenak dihati, bila lah kerja kerja bertimbun dan tugasan yang tak pernah selesai ini akan selesai, timbunan menyelesaikan permasalahan orang lain, dan diri kita yang pernah selesai dalam rutin kehidupan. Sedari kecil, melangkau dewasa, dan kini dah separuh abad.

Realiti kehidupan diharungi, macam mana menggunungnya masalah meruntun penyelesaian. Kita sebahagian dari alam kehidupan, punyai masalah diri, keluarga, keruwetan masyarakat, ekonomi, politik dan jika disenaraikan, bisa jadi coretan yang panjang.

Hari ini, aku ke KL lagi, menyelesaikan tugasan rutin saban tahun, melaporkan, dilapurkan dan serba ragam catatan yang menggusarkan. Adakalanya, terfikir, alangkah indahnya hari kelmarin. Namun putaran masa tidak mengizinkan kita membelakangkan putaran dan kitaran masa, maka tinggallah ianya jadi nostalgia dan memori dalam kehidupan.

Esok, menantikan tugas besar dalam langkah kehidupan, agar kesilapan lalu tidak diulangi, hatta terjerumus dalam lubang yang sama buat kali kedua, ketiga dan seterusnya.

Sesungguhnya, kitalah yang mencorakkan kehidupan kita, hari ini adalah lebih baik dari kelmarin. Teruskan visi dam misi sehingga tercapai.

Kangar


Tiada ulasan:

Catat Ulasan