Laman Utama

15 November, 2010

Menyusuri Suatu Kenangan

Sent: Tue, 2 November, 2010 23:31:49

Kita susuri kembali suatu kenangan

Salam Sejahtera

    Sedang mengadap PC...tertera pada papan screen....."0 unread".  Telah selesai menjawab, menbaca, tersenyum dan termanggu. Menanti muncul posting yang baru. 5 minit berlalu, masih belum "masuk". Rasa terganggu dan emosi tergugat. Tertanya pada diri, "apakah rakan-rakan aku sibuk dengan urusan kehidupan atu melayani kerenah anak atau mungkin rakan-rakanku sedang santai bersama keluarga.
    Ingin berbicara dengan anak, anakku sibuk menelaah buku untuk ujian seterusnya pada esuk hari. ...dan masih banyak lagi ujian yang perlu anakku lalui dalam kehidupan ini.
    Ingin berbual dengan isteri, isteriku sedang sibuk pula menyemak kertas Bahasa Inggeris PMR. Dia membawa pulang kurang-lebih 250 skrip naskah jawapan mata pelajaran BI dari sebuah negri di Semenanjung. Tidak boleh aku nyatakan dari negeri mana, salah dari segi etika "examiner".
    Aku mengadap PC untuk tenangkan emosi. Tadi siang pulang dari sekolah jam 7 pm. Terperap di bilik melangsaikan tugasan perancangan Kokurikulum 2011. Inilah kelangsungan sebuah kehidupan. Nanti bermula dari 23 Nov. aku pula akan sibuk sebagai Ketua Pengawas di sebuah pusat peperiksaan SPM.
    Sebenarnya detik-detik yang berlalu terasa amat perlahan, menginsut jika kita dalam "penantian" sebuah harapan. Aku masih berharap, ..kadang-kalanya tidak pasti apa yang diharapkan, suatu fatamorgana, berharap dan mencari sesuatu bagai logamaya sebuah kehidupan.
    Sekurang-kurangnya dalam tempuh setahun ini, terisi jua sebuah 'penantian" setelah bertemu rakan-rakan yang suatu ketika dahulu selalu aku tertanya, "Dimanakah rakan-rakan dahulu?". Dalam kelapangan waktu ini, sekurang-kurangnya aku merasa puas, satu demi satu rakan dahulu muncul  khabar berita. Gembira, teruja apabila mendapat tahu dimana tersebarnya rakan waktu persekolahan dahulu. Duka, terharu apabila mendengar ada yang telah menyahut panggilan Ilahi. Debaran pada ketika berdegup pantas, "jika yang sebaya telah kembali, aku bila pula?".
     Selalu dan kerap pula kini aku memanjat doa pada Ilahi agar memberi aku ruang waktu untuk melihat anak-anak aku selesai alam persekolahan, dapat menentukan hala-tuju kehidupan sebelum aku pula berangkat menyahut panggilanNya. Aku memohon padaNya agar aku dapat menyelesaikan tugas aku sebagai seorang bapa walau kerap aku gagal memainkan peranan sepatut mungkin.
    Hidup ini bukan kita yang menentukan. Kerap aku berbicara di ruang ini, "kita merancang tetapi Dia jualah yang menentukan apalah terlaksana apa yang dihajati".
    Tika waktu, walau hampir sudah melangkah setengah abad, tidak padam perasaan teruja untuk bertemu rakan-rakan. Gelisah bagai pengantin menanti malam pertama, kerana kita bersama banyak menyimpan rahsia waktu sama-sama meniti, melangkah alam persekolahan di Alma Mater yang meyimpan seribu cerita. Kita bertemu...benar...tetapi bukan di bumbung Clifford yang kita war-warkan cerita suka-duka, tetapi di lokasi berbeza...di KL, di Ipoh, di Lumut, di Pantai Merdeka, di pinggir-pinggir kenangan sekitar Kuale yang kita lakarkan seribu cerita.
    Kini, jika diizinkanNya..kita beramai-ramai melangkah kembali ke "alam kita", alam Clifford Secondary. Sampai waktunya, tarikh keramat November 6, kita beramai akan kembali ke "alam kita" kita suatu ketika dahulu dan kapan pula kita akan kembali bertatih pula ke "alam awal" kita Clifford Primary. Masa akan pasti membawa kita ke situ pula.
    Cliffordian 73/78...MOH KITA BERSAMA DI TARIKH KERAMAT ITU NANTI. NOV 6. INSYAALLAH KITA AKAN MENYUSURI SEJARAH YANG KITA CIPTA BERSAMA

Salam Hormat
Yasin Ismail


Tiada ulasan:

Catat Ulasan