Laman Utama

15 November, 2010

Hujan Turun Lagi (...posted by Sham)

Sent: Fri, 5 November, 2010 8:31:58

Keadaan musim tengkujuh sebegini mengingatkan kisah dimasa kecil, tatkala Empangan Temenggor masih belum wujud, tatkala itu ada bah besar di daerah Kuala Kangsar, dimana mercu tanda jam besar kuale (bah 1967), hanya nampak menara jam sahaja, sebahagian besar pekan kuale ditenggelami air, sekali air bah, semacam ada pesta pulak ketika itu, ade yang mengail ikan, menjala ikan, yang di dapur, pula dengan menu cucur bawang, tepek godam, roti nyior dan apa sahaja yang biasa dialas perut. Suasana dingin itu terasa perut lapar untuk membaham makanan apa yang ada.

Kenangan silam diimbau kembali, tatkala di Perlis yang lumpuh beberapa hari yang lalu, tetapi di pagi ini, hujan datang kembali seperti seminggu sebelumnya, apakah akan adanya lipatan ayunan kedua, banjir semula, walaupun rata rata air telah surut sejak 2 hari yang lalu.

Inilah phobia bagi mangsa mangsa banjir, yang menyulitkan aktiviti kehidupan, yang seminggu dengan aktiviti tidur bangkit, dan menghitung apa yang hilang dan musnah akibat banjir.

Sementelahan banjir kali ini banyak memutuskan jalan jalan utama antara negeri negeri, Perlis dan Kedah. Dan keseluruhan kegiatan ekonomi hampir lumpuh.

Kangar, Perlis


Tiada ulasan:

Catat Ulasan