Laman Utama

15 November, 2010

Minggu Yang Panjang. (...posted by Sham)

Sent: Mon, 8 November, 2010 7:19:58

Salam Sejahtera, rakan rakan, setelah banjir melanda di Utara Semenanjung, dengan sejarah terburuk di sepanjang 60 tahun silam, dengan perkembangan pembangunan negara jiran yang sedang dibangunkan, dan juga di negara bersempadan antara Thai dan Malaysia, ada suatu tandatanya yang menjadi bualan kehairanan masyarakat insitu, mengenai pengalaman baru yang menimpa masyarakat, dimana dilihat, air yang melimpah bertakung begitu lambat mengalir ke hujungnya, seolah olah menjadi danau yang sebegitu besar disekeliling dengan seolah olah menjadi pulau pulau kecil yang terpisah disana sini. Aktiviti harian mendi canggung, dengan mencari haluan menyelamatkan harta benda masing masing, namun ianya tidak dijangka sebesar itu malapetaka menimpa. Bergelimpangan alatan rumah dan perabut menjadi sampah sampah berselerakan pabila air surut, yang selama seminggu ditenggelami air. Kehidupan terus dilalui dengan menyelamatkan apa yang boleh diselamatkan, diguna semula, dibaiki dan memperuntukkan suatu dana besar untuk dibaik pulih, kereta kereta bertaburan disepanjang jalanan, harus dibaiki semula, demi menggerakkan semula kehidupan dan kelangsungannya.

Membilang berapa yang musnah dan kerugian ditaksir, dan suatu peruntukkan besar diperlukan semula untuk meneruskan kehidupan.

Beginilah keadaan sesuatu yang dapat dirasai oleh mangsa mangsa yang menjalani bencana, seperti dinegara jiran, indonesia, dengan kejadian tsunami dan meletupnya Merapi.

Semua ini menuntut kita berfikir, siapalah kita, berbanding dengan PenciptaNya.

Kangar, Perlis


Tiada ulasan:

Catat Ulasan