Laman Utama

02 November, 2010

Di Petang Yang Bening (posted by Sham)

Sent: Sun, 31 October, 2010 19:44:08

Hujan sepanjang hari di Kedah Utara dan Perlis, sejak tengahari tadi, merungkai banyak perkara dalam hal ehwal kehidupan seharian. Sepanjang sebulan yang lalu, agak ketat jadual, untuk menyiapkan suatu proposal yang punyai tarikh akhirnya hari ini, setelah ditunda sebelum ini, 19hb yang lalu. Kehidupan tanpa tarikh khusus untuk dipenuhi adalah suatu penantian yang panjang, dibuat sebegitu, agar ada matlamat untuk dicapai, namun diminit minit akhir jua, yang dinantikan, ada kekeliruan disana sini, lebih lebih lagi menyelubungi sesuatu yang baru, dulunya dibuat secara perkumpulan, tetapi kali ini berseorangan melaluinya, dalam mengharungi dunia akademik, adalah suatu permulaan untuk memantapkan aqal dan otak yang lama ketiduran, hampir 13 tahun tidak pernah diasah, sekian tumpul jadinya.

Apa sahaja tindak tanduk yang dilakukan secara kebiasaan dan routine kehidupan adalah sesuatu yang tidak menggunakan daya fikiran secara optimal, oleh itu kita kena mengajar otak ini agar berfikir diluar kotak kebiasaan. Agaknya begitulah gamaknya, orang terdahulu memerah keringat otaknya, dicari ilmu dan gurunya, merantau dari Hijaz hingga sampai ke Bukhara, demi mensahihkan sesuatu sumber.

Begitulah asam garam kehidupan, tidak berhenti disuatu perhentian, melainkan kena mencari medan baru untuk diceburi, demi kelangsungan survival kehidupan, cari dan terus mencari, hinggalah ke liang lahad.

Kangar, Perlis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan