Laman Utama

29 Disember, 2011

Kebahagiaan Hakiki

From: hishamudin.alli
Sent: Wednesday, 21 December 2011, 6:47

Di kalangan kita, diusia sebegini, menanti dan menunggu kebahagiaan adalah sesuatu yang subjektif, bagi kebanyakkannya, kebahagiaan adalah melihat anak anak telah membesar, dan telah dididik dengan asuhan menurut petunjuk, serta model asuhan yang kita sendiri tentukan, kerana kitalah yang mencorakkan warna warna kehidupan untuk mereka.

Namun disebalik itu, corak corak kehidupan abad ini, telah banyak mencorakkan mereka dengan acuan abad kini, yang diikuti arusnya yang deras, dengan ombak pembangunan dunia yang pesat, teknologi yang amat tersohor, walau petunjuk telah diberi, namun persekitarannya lebih berpengaruh mencorakkan pemikiran dan budaya berfikir dikalangan generasi terkemudian.

Untuk melihat perkembangan mereka, agar ianya boleh mewarisi pemikiran dan anjakan bagi kemasylahatan kehidupan mereka, untuk masa hadapan mereka, kita hanya mampu berusaha, dan memberikan tunjuk ajar, atas asas asas kehidupan yang membolehkan mereka berdikari, dan mampu membawa diri, setelah pemergian kita, lebih lebihnya diusia kita, yang kubur kata mari, dunia kata pergi.

Untung batu tenggelam, untung sabut timbul. Namun untuk menghadapi, apa yang ada kini, ilmu ilmu yang dipelajari terdahulu, yang dijadikan batu asas, kena diperpanjangkan hilirannya, agar kehidupan terkehadapan agar lebih kreatif dengan helah zaman kini, dengan menjanjikan harapan menggunung, ada yang tinggal harapan, dan ada yang menempuh harapan, agar lebih terkedepan dengan cabaran.

Lain dulu lain sekarang. Namun konsep kehidupan tidak pernah berubah, buat baik pada alam, nescaya kebaikan itu bakal menjana masyarakat yang prihatin dan penyayang. Kerosakan daya fikir, menilai dengan kebendaan semata, akan membuatkan kita terkapai dibumi sendiri, sentiasa mencari daratan, dihamparan lautan yang tidak bertepi.

Kehidupan perlu diteruskan, kais pagi makan petang, esok penuh dengan harapan, dengan harapan baru, agar kita lalui dengan neraca kebenaran.

Agar kita tidak kecundang. Perlu petunjuk disepanjang jalan, dari simpang siur yang berselerakan.

Selamat Melangkah Ke Kehidupan Baru. Lambat Laun.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan