Laman Utama

14 April, 2013

[7378] Rabat Ville (Central)-Tangiers 2013

Rabat adalah antara bandar bandar besar di Morocco, selain Marakesh, Casablanca dan Tangiers. 

Semalam kami sampai sekitar jam 12 tengahari di Rabat, dan mencari inapan untuk semalam, disekitar hotel di sekitar stesen keretapi, langkah awalnya ke Hotel Majlis, tapi khabarnya sudah penuh, dan kami berjalan disekitar Hotel Balliman, sekitar 5 minit berjalan kaki dari stesen keretapi. Dikhabarkan oleh resepsi, hanya satu bilik utk 3 orang saja yang ada, lantas salah seorang dari kami mencari hotel yang ada disekitarnya. Yang lain lain masih menunggu di lobby Hotel Balliman. Mungkin persepsi awalnya, kami hanya puak Gypsy saja, silap haribulan duit sekupangpun tak boleh, lebih setengah jam kami berligar di lobby , reception memberi tahu, ada pulak 3 bilik yang diminta awal, mungkin ketika itu, apabila ditanya, mungkin bilik hotelnya 
sedang dicuci.

Sudah diberi kunci untuk akses 3 bilik inapan, kami berehat sebentar, lantas diambil kesempatan bersembang dengan Megat G melalui video facebook. Akses internetnya agak laju dan macam bersembang bersemuka. 

Pagi tadi selepas subuh, berkeliaran berseorangan membawa kamera, lanscape photography. Menyusuri pasar pasar orang Morocco tempatan. Kehidupan orang kebanyakan, masih terkial kial dengan survival kehidupan, aku membeli beberapa roti dan jenis kueh mueh, dengan kadar beberapa dirham, mampu alas perut untuk perjalanan keretapi dari Rabat ke Tangiers.

Jam 8.47 pagi keretapi bertolak ke Tangiers.

(Catatan atas keretapi dari Rabat Ville ke Tangiers.)

Hishamudin Alli.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-- 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan