Laman Utama

05 April, 2013

[7378] Re: Istanbul 2013

Sejak pengalaman itu, disusuli tahun  terkemudian 2011, menyusuri pula dengan 2 rakan kita, Amir dan Megat Fuzy, dikuti juga Aizat dan Sath, rakan Aizat, dengan kreativiti masing masing, menggambarkan perjalanan itu diabadikan dalam bentuk video.

Tahun 2011, kedudukan Lira Turki, masih agak kuat, dibandingkan dengan setara tukaran asing dengan Spura dan Brunei, namun keadaan kini, Lira ke Ringgit RM 1.75. Begitulah keadaan tukaran asing, namun dibumi Istanbul, tidak putus putus dikunjungi pelancong diseantero dunia. Perniagaan nya berkait rapat dengan keperluan citarasa pelancong. 

Pengendalian keperluan pelancong, bagi yang datang kali pertama, handling fee disekitar Masjid Biru, Sultanahmet, disitu ada nilai Euro dan Lira, jika terus disasarannya keperluan, semurah 75 peratus dari menggunakan khidmat orang tengah.

Namun kebanjiran pengunjung, dengan kepelbagaian bangsa dan warna kulit, sentiasa datang pergi, menjelajahi bumi Istanbul, yang seketikanya sebagai Pusat Tamadun, menemukan Byzantium, Kristian dan Islam, disuatu tempat. 

Menariknya, memori mereka cukup kuat, walau sedekad tidak bertemu. Dilorong lorong kota Istanbul ku jejak meneliti muka muka yang pernah dilihat sebelumnya.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-- 
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Budak Kelipod" group.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan