Laman Utama

02 April, 2013

[7378] Pengalaman Mengerjakan Haji Dengan Muassasah.

Persediaan mengerjakan Haji, adalah ibadah seumur hidup, secara ringkasnya, persediaan membawa hati, meninggalkan ego, meninggalkan rasa keselesaan, ditinggalkan ditanahair, tahun 2005, setelah 3 kali ditawarkan mengikuti rombongan Haji sebelumnya, tetapi ketika itu, anak anak masih tidak ada upaya menguruskan hidup kendiri, hanya setelah mereka agak muda remaja, boleh mengurus diri, hanya yang kecil dan yang nombor tiga, ditinggalkan dengan ibu saudara mereka di Bukit Mertajam, yang sulung, kedua dan ke empat dirumah, yang berhampiran dengan Tok dan Tok Ayah mereka.

Kebetulan di tahun itu, musim cuti penggal persekolahan. Kapal terbang penerbangan Haji Yang Pertama dipohon, terus ke Madinah, untuk 8 hari, untuk 40 waktu solat jamaah di Masjid Nabawi, pakar pakar Hadis, membahaskannya, martabat hadis itu, dan itulah asas jamaah Haji Malaysia ditempatkan di Madinah untuk cukup 40 waktu. 

Itu kerja pakar pakar Hadis, mutaakhir, namun pengalaman perjalanan menuruti rombongan ini, punyai kisah kisah tersendiri, menurut persiapan diri untu berada di Tanah suci, sekitar 40 ke 45 hari, dilalui dengan jiwa tabah, dan  fokus keatas kerja Haji dari 8 Zulhijjah hingga 13 Zulhijjah.

Hari hari awal sebelum berangkat ke Mekah, rata ratanya, tawadhu', masih boleh bertahan lagi, apabila sebaik di Mekah, ditempatkan di penempatan Haji di Hotel Habibah, sekitar 500 meter dari Masjidil Haram, sebaik sampai, terus melaksanakan Umrah yang dimulai dari miqat Bir Ali, dari Madinah. 

Begitulah keadaannya , ulang alik Masjid ke penempatan. Hinggalah ke 21 hari, udah naik ke kepala, dimana pulak nak dilepaskan dalam suasana sedemikian, Jangan malu, jangan segan, rupa rupanya kunci bilek 1 jam dijaga oleh petugas Haji wanita LUTH, tapi sudah naik tepu, hilang pula rasa segan, "Mai minta kunci, kami nak mesyuarat", tak terkata dan terkelu rasa.

Gitulah kisahnya, Muassasah.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-- 
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Budak Kelipod" group.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan