Laman Utama

13 Mei, 2012

Fwd: [7378] Re: Safar Di Bumi Anbiya.





-------- Original Message --------
Subject: [7378] Re: Safar Di Bumi Anbiya.
From: hishamudin.alli@live.com.my
To: Cliffordian Mail <cliffordian7378@googlegroups.com>
CC:


Sementara menunggu waktu Zohor, dan bertawaf wida', berehat rehat di lobby hotel, disitulah adanya wifi access, sambil membaca email email yang di post kan di ruangan ini, masing masing dengan aktiviti hujung minggu.

Sambil membaca, ada email masuk, kononnya dari cimb clicks, nyuroh update info, katanya security message alert, tapi address sendernya dari "pholmes2@uncfsu.edu", nak ngecek ler gamaknya, nak kerja senang, kononnya macam nak bantu.

Nak tolong, tapi sudahnya, kita yang terlentang terkena kelentong, begitu juga di depan kaabah, ada saja sendikit, mahu mencium hajar aswad, tapi ada bayaran yang dikenakan, ada yang terkena seribu riyal, yang masih mahu mencium hajar aswad, tanpa melalui sendikit ini, di gagau poket, habis kamera, jam, wallet.

Susah...susah.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: hishamudin.alli@live.com.my
Date: Sat, 12 May 2012 02:24:21
To: Cliffordian Mail<cliffordian7378@googlegroups.com>
Reply-To: hishamudin.alli@live.com.my
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.

Saban solat waktu, ada saja solat jenazah diadakan, begitulah akhirnya destinasi insan, yang dari alam roh, dihidupkan melalui jisim, diberi tanggungjawab khilafah di bumi, untuk mengimarahkan bumi dengan sebaik mungkin.

Dari tangan tangan jisim inilah yang memusnahkan alam, dan ada sekelompoknya cuba membangunkannya, serta mempertahankannya.

Setelah amanah ini digantikan oleh tangan tangan lain, yang terdahulunya telah dipanggil pulang, dihitung pula kerja buatnya, tatkala kehidupannya dipertanggongjawabkan. Tubuh yang terkulai tidak bergerak diusung, setelah disolatkan, dengan doa doa keampunan dari Pemilek Alam.

Begitulah peredarannya, hingga giliran kita dipanggil pulang, terlalu hampir dengan saat saat itu.

------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 11, 2012 2:33 PM

Timbul pertanyaan dari rakan rakan yang bakal nak berumrah, kena dapatkan maklumat bagi pakej pakej yang disediakan, di Mekah, yang selalunya bagi yang dari Malaysia, Indonesia, dan lain lain rakan Asia, adalah disekitar Ajyad, yang sepanjang Istana, itulah spot yang terdekat, namun yang mampu lebih sedikit berbelanja penginapan  di Sofwah Tower, yang tak berapa nak semiak dengan makanan kearaban, Felda D Saji menyediakan makanan Malaysia, di tingkat 2, Sofwah Tower. Budget makan diluar, sekali makan dalam 35 riyal, boleh dikongsi 2 orang.

Disebelah Sofwah, ada Hilton, bagi yang nak berbelanja, kategori shopping complex di Hilton, terdapat jubah jubah yang agak baik dan kualiti kain yang sedap dipakai, manakala yang di Sofwah Tower, agak yang sederhana. Namun yang berjual di tepi tepi jalan pun ada yang berjual, tetapi materialnya adalah berlainan dengan 2 tempat tadi.

Pilihan adalah tertakluk pada kehendak dan perincian individu, bab berapa nak bawa duit, terpulang pada masing masih, yang nak meraih mahsul pakaian kearaban, disinilah banyak kedapatan, jika tak habis lagi keperluan, boleh berbuat demikian di Madinah, dihadapan Masjid Nabawi, banyak emporium yang mendagangkan keperluan.


------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 11, 2012 5:27 AM

Hari kelmarin, telah pergi, Pa Mj mungkin selamat sampai ditanahair. Panjang umur kita bersua lagi dipersada dunia yang pentasnya, kita adalah aktor aktornya.

Selepas zohor, kelmarin, berkesempatan ke Jeddah, pusat aktiviti ekonomi, mengedarkan pelbagai kegiatan ke seluruh Saudi Arabia, bangunannya saujana mata memandang, sambil meninjau dan mencari rempah ratus untuk dibawa sebagai bekal penyediaan sajian makanan, terutama, makanan "ala kearaban".

Menariknya disini, pengangkutan Jeddah Mekah Jeddah, dicari pengangkutan ala "prebet sapu", jarak sejauh 80 km, hanya 60 ke 80 riyal, petrol, isi 10 riyal mampu penuh 3 /4. Tangki.

Begitulah hebatnya, pusat dagangan negara pengeluar minyak, dan beransur ansurnya, sedang memindahkan sektor perkhidmatan pelancongan, "umrah, ziarah dan haji", sedang rancak pembinaan prasana, seperti target utamanya, dengan visa haji menjangkau 10 juta ummat dalam sesuatu tahun.

Pusingan 7 tahun, terakhir kemari, banyak perubahan struktur, yang seketika dahulu selaku "landmark", sudah tidak kelihatan lagi.



------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 10, 2012 10:25 PM

Pada 8hb Mei, berkesempatan bersembang sembang dengan Pa MJ, di Sofwah Tower, Mekah, sambil menikmati makan tengahari di Felda D Saji, dan kami terpisah dengan masuk semula di Masjidil Haram untuk menunaikan fardhu Asar, keesokannya, beliau bertolak ke Malaysia melalui Jeddah ke KLIA.



------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 10, 2012 2:24 PM

Sayu meninggalkan Baitul Muqaddis, apabila melihat Masjid Aqsa dirobek dibahagian bawahnya untuk dimasuki dengan terowong dibawah struktur masjid, kelihatannya, ada bekas bekas kerja kerja pembinaan sedang rancak dijalanlan disitu. Beginilah nasib bumi Palestin, rakyat Palestin selaku pengemis di negeri sendiri.

Ada juga beberapa NGO telah membuat beberapa missi keamanan di Palestin, MERCY, umpamanya, dalam perihal kemanusiaan. Tetapi halangan tetap ada.





------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 8, 2012 8:01 PM

Sepanjang perjalanan ke Amman dari KLIA, melalui Royal Jordanian, mengambil masa lebih dari 9 jam penerbangan, sesampai di Amman, memunggah barang barang di hotel dan dibawa pakaian untuk sehari semalam menuju Al Quds, Baitul Muqaddis, Jerusalem, yang tatkala kini dibawah regim Israel, kepunyaan Palestin, yang warganya mengemis dibumi sendiri.

Kemasukan ke bumi Palestin melalui sempadan Jordan, melalui kerenah imigresen Israel, lebih 3 jam, ada yang melaluinya sehingga 9 jam. Kemasukan disini adalah melalui permit khas, melalui agensi pelancongan Baitul Muqaddis, dimana passport Malaysia tidak dibenarkan memasuki Israel. Kos untuk seorang termasuk penginapan, makan minum adalah sekitar USD 500, dan dibawa disekitar Baitul Muqaddis, Masjid Aqsa, Dome of The Rock, dan Jerrico. Untuk melihat Hebron tidak kesampaian atas kesuntukan waktu.

Pada prosedur keluarnya pula mengambil sejam sahaja, tetapi melalui beberapa prosedur tertentu, yang amat jarang jarang berlaku untuk masuk ke negara negara Inggeris, American dan Australian.




------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 2, 2012 4:14 AM

Seawal pagi, menerima perkhabaran Sms dari Ustaz Jamaludin, mengabarkan bahawa rakan kita, Arwah Radzif (Ben) telah kembali kerahmatulLah, di Tanah Haram, Mekah Makatul Mukarramah, mengikuti rombongan Majlis Guru Besar. Moga rohnya, ditempatkan disisi orang orang yang beriman, Ameen.

Selagi ada hayat, Insya ALlah, panjang umur, kita ketemu lagi, sementara menunggu destinasi yang jauh, sesungguhnya , dunia ini adalah pinjam pinjaman, negeri akhirat nanti kekal abadi.


------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Re: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 1, 2012 4:38 PM

Seharian, siangnya tadi , mengemaskan, apa yang perlu disiapkan dan dibungkuskan untuk dihantar ke destinasi, untuk tempoh 2 minggu, melangsaikan beberapa kerja yang harus disiapkan menurut keperluannya. Menyelesaikan kerja urusan perbankan, membayar apa yang perlu dibayar, agar tidak diganggu dengan panggilan dari "batu batu bergerak", jika masa pemergian Haji, di tahun 2005 yang lalu, rezeki disaat saat akhir, banyak membantu almaklum meninggalkan tanahair 46 hari, tapi kali ini, disediakan bekalan itu, mengeluarkan apa saja "duit sejuk" yang disimpan sedikit dikit, untuk pemergian ini.

Moga langit rezeki, menurunkan rezekinya pada makhluk makhluknya, yang berkelana, mencari pengalaman baru, moga dengan pengalaman itu, sama sama dikongsikan untuk seluruh sekian alam.

Moga ALlah mengurniakan kekuatan, dan kesihatan di safar kali ini.


------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Safar Di Bumi Anbiya.
Sent: May 1, 2012 4:25 PM

Disaat saat persiapan akhir, terkial kial mencari kain ihram, yang kali terakhirnya di pakai pada Musim Haji 2005, gara gara berpindah rumah, dikerjakan tikus berselerakan, bergegas ke kedai Shukri, saban masanya menjual barangan kelengkapan keperluan Haji dan Umrah, yang lain lainnya, dilengkapkan baju kemeja beberapa helai dan seluar, tidak perlu dibawa banyak, pakai sehelai, basuh sehelai, dan sebegitu, cuaca yang kering, haba yang kuat, bisa saja menggantung kain baju hingga kekeringan di bilik airnya.

Perjalanan bakal bermula keesokan hari sebaik sesudah subuh, menuju ke Kuala Lumpur International Airport, dan berlepas ke Amman, Jordan, pada jam 10 malam. Ini adalah perjalanan pertama di bumi Jordan , dan bakal masuk di Baitul Muqaddis untuk semalam., dan berpatah semula menyusur keluar melalui Laut Mati.

Kamera dan Laptop, dibekalkan di beg galas, untuk dibawa berkilik ke hulu hilir.
Perjalananku bermula disini, sementara kesihatan masih mengizinkan, pada tahun yang lalu, semasa bersafar ke Istanbul dan Athens, gout menyerang, namun tongkat yang dibeli di Istanbul, dibaewa bersama, jika gout tu menyerang lagi.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan