Laman Utama

29 Mei, 2012

Kota Bandung, Oh Bandung

Bandung dengan jaraknya lebih kurang 100 km dari Jakarta adalah kota yang kepadatan penduduknya, menurut angka yang diberitakan 20 juta habitat, namun iklimnya lebih nyaman dari Jakarta, kedatangan kali ke 2 ini, lebih kepada melayani kehendak dagangan, yang terkenal dengan fabrik dan kerja kerja tangan masyarakatnya yang berasaskan aktiviti hiliran, bagi menyara kehidupan seharian.

Kerjanya lebih dari manual, yang memastikan setiap habitatnya punyai aktiviti kerja yang menghasilkan ruang rezeki. Kaum pemodal amat menyukai akan melaburkan dananya, atas kos biaya tenaga kerja yang rata ratanya berpendapatan kurang lebih RM 300. Ini cukup menyara kehidupan mereka berkeluarga, yang sasarannya kais pagi pulang petang. Yang kaya bertambah kaya, yang ruwet masih mencari ruang melepasi lingkaran setan (vicious cycle).

Petang ini, aku bersendirian di lobby, setelah paginya ke toko buku, di Palapari, tersusun buku buku dari karya orang tempatan, menulis buku buku, ensiklopedia, yang rata ratanya kos belian buku 3 kali ganda murahnya dari di tempat kita. Pengalaman yang sama jua, semasa berada di Surabaya, yang pernah dilawati sekitar 5 tahun dahulu.

Keceriaan dan keramahannya, memerlukan tips dari servis yang dilontarkan. Asal sahaja mahu diberi, dan jangan harus kikir untuk urusan itu. Pelancong Malaysia lebih gemar menghabiskan ongkosnya di Pasar Baru, bagi yang mahu pembeliannya secara borongan, dan ada juga yang runcit, namun harganya berbeza dengan yang membeli secara borongan.

Bagi yang sedikit eksklusif, meraih keperluannya di Jln Dago, banyak kedapatan factory outlet, seakan akan Reject Shop di Malaysia. Yang gemar akan barangan kulit, kedapatan di Cidabuyut, beg tangan dan sepatu. Kehalusan buatannya lebih halus dengan yang diperolehi di Medan.

Bandung secara relatifnya, lebih mesra jika dibandingkan dengan Jakarta, yang lebih metropolitan sifatnya, kepelbagaian ras dan keturunan diseluruh Indonesia. 

Kedatangan  kali kedua, lebih gemar, acara "free and easy", dengan maksud, tidak terikat dengan mengupah supir dengan sewaan harian 500 ribu rupiah, untuk kesana kemari. Dengan taksi, lebih praktikal untuk pergerakan di kota Bandung, bersesuaian dengan keperluan dan pergerakan kendiri. Sehariannya, lebih gemar dengan acara acara tersendiri. 

Bandung.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan