Laman Utama

26 Mei, 2012

Fwd: Kuala Lumpur: Aku datang padamu waktu itu

yang ni miker reply kat email KOSEC apa hal... kalo dah nak tuko tajuk, elok ler bukak posting baru..




:-) S G T 10.1


-------- Original Message --------
Subject: Kuala Lumpur: Aku datang padamu waktu itu
From: Mohd Yasin Ismail <imohdyasin@yahoo.com>
To: Azizul Rahman <arbaa_99@yahoo.com>
CC:


Salam buat semua
 
    Bermula cuti sekolah. Waktu kita dahulu bersama di Clifford, apabila cuti sekolah bermula, jika adalah kawan-kawan kampung di KLK yang bercerita hendak ke KL, itu cerita hebat, cerita sensasi. Setiap pagi berhimpuan di tebing sungai Chepias, kawan-kawan akan bertanya, "Bila nak ke KL?"
    Teringat aku yang adalah beberapa kali berkunjung ke KL, sewaktu cuti sekolah, sibuklah kawan-kawan bertanya berapa hari lagi nak ke Kl...dan bila balik dari KL, kawan akan berlonggok mendengar perihal cerita kotaraya Kuala Lumpur. Pada awal 70an' sewaktu aku ke KL, ke rumah abang di Ampang, terasa sangat hebat KL dalam perjalanan dari setesen keretapi. Menempuh Odean, masih aku teringat poster filem "Supercops"..puuuhhhhhh, hebat KL ini. Akan aku ceritakan pada kawan-kawan yang duduk di seberang (seberang sungai Chepias) yang tak pernah sampai ke KL.
    Masih aku teringat gerai pertama burger (kata abang aku) berhadapan dengan shopping complex Ampang Park, complex paling hebat waktu itu. Menanti abang aku bercuti minggu, kami ke tingkat atas bermain "kereta langgar". Pulang ke Kota Lama, aku membawa cerita ini dan kawan-kawan nganga mulut mendengar.
    Berjalan di Chow Kit Road, aku melangut ke atas, melihat hebat dan gah bangunan. Berkunjung ke Jaya Supermarket di PJ, "kekok menaiki escalator, dia bergerak sendiri Hairuddin, Onik, Mizi. Satu tu turun, satu lagi naik, Kedei dia semua wangi. kalah Ally's Store". Kata aku dan rakan-rakan kehairanan.
    Aku ke Pulapol, "polis tabik aku, bila abang aku bawak kereta, kami keluor, masuk, keluor, masuk...mesti demer tabik" cerita kau lagi yang bertenggek di kereta bapa saudara kau yang waktu itu menjadi Komanden Pulapol.
    "Tengok Uji, Hail, Latif Ibrahim nyanyi kat Taman Tasik Perdana pada hujung minggu di panggung Anibeseri (sebutan aku waktu itu)..seksi wooiii Uji sama Julie Remy dan Rina Rahman"
    Hebatnya KL, ramainya nak muda yang tidak pernah sampai ke KL waktu itu. Cuti sekolah ramaiyang berangan "kalaulah dapat ke KL"
 
     "Jom balik kampung cuti ni! tidur, komputer, lepak kat shopping complex jer. Itu saja yang kamui tau" Kata sepasang ibu bapa pada anak muda di KL." Ironi, zaman berubah!!!!
 
Gunsmoke
Yasin Ismail


Tiada ulasan:

Catat Ulasan