Laman Utama

13 Mei, 2012

Re: Safar Di Bumi Anbiya.

----Forwarded Message----
From: hishamudin.alli@live.com.my
Sent: Sat, May 12, 2012 10:49 PM CST (China)
Subject: [7378] Re: Safar Di Bumi Anbiya.

Sebaik baik pemahaman mengenai Sejarah Perjalanan Nabi, (Sirah Nabawiyah), bagi peminat peminat setia dalam mengkaji Sejarahnya, dari teks awalnya adalah ditulis oleh Ibnu Ishaq, yang dialih ke text Inggeris oleh A Guillaume. - A Life of Muhammad.

Walaupun teks ini telah lama di dalam perbendaharaan ilmu, Universiti Oxford Press telah menerjemahkan naskah asalnya dari Bahasa Arab ke Bahasa Inggeris.

Selain dari itu, karya karya muta akhir, adalah seperti Said Ramadhan Al Buti, Fiqhus Seerah, dan senaskah yang dikeluarkanj oleh Darussalam, oleh Dr Shalaby, punyai 3 jilid, dimana teks teks ini dikaji menurut kajian kajian yang sumber asalnya diambil dari Kitab Al Quran dan Hadis, tiada sumber yang berasaskan orientalis diceduk.

Untuk lebih memahamkan sirah ini, lawatan lawatan ke tempat tempat yang ada hubungkaitnya dengan sejarah itu, akan lebih memahami situasi ketika itu, pengajaran yang boleh diambil dan iktiqad kepercayaan yang benar benar wujud dalam sejarah kemanusiaan.

Perjalanan dari Mekah ke Madinah adalah sekitar 4 ke 5 jam dengan bas, melalui lebuhraya sepanjang 400 km lebih. Di kiri kanannya adalah merentasi gurun, dan beberapa wadi disepanjangnya.




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan