Laman Utama

24 Mac, 2013

[7378] Sorotan Perjalanan Kehidupan

Yang berpergian, melangkah ditempat tempat yang dianjurkan, agar dapat melihat kebesaran Ilahi, merupakan tuntutan kehidupan, bagi melihat sejarah silam, bagi yang mampu menggunakan aqal untuk melihat kebesaran Ilahi, akan akibat kepada keengkaran yang dilakukan ummat ketika itu (Laut Mati), sebahagian Jordon dan bersempadan Palestin, yang dikuasai Israel. Bagaimana bumi itu diterbalikkan sehingga mematikan ummat terdahulu, yang engkar dengan perintah perintahNya.

Bumi Anbiya, seperti di Hebron, yang kini dikuasai Israel, punyai sejarah silam yang bertali arus sehingga Adam a.s., Ibrahim a.s., punyai sejarahnya kemanusiaan, yang boleh mengemudikan pemikiran, akan perjalanan kehidupan kemanusiaan.

Laluan selepas Nabi Muhammad s.a.w., berkait dengan Jabal Tariq dipersempadanan Morocco dan Sepanyol, yang sejarahnya disekitar 1250 Masehi hingga 1500 Masehi, adalah diantara tempat tempat tamadun silam, yang perlu dilihat untuk melengkapkan perjalanan melihat ketamadunan silam, dan sehinggalah Constatinople (Istanbul) di Turki, ditempat yang menjadi pusat pentadbiran kerajaan Utmaniyyah, yang berakhir pada 1924.

Laluan laluan ini, adalah laluan yang punyai sejarah ketamadunan, yang boleh dilihat kesan kesan peradaban silam, yang menjadi rujukan untuk pembangunan infrastruktur diabad kini.

Mungkin inilah laluan yang akan dilalui, kiranya keizinanNya ada, dan kemampuan kesihatan yang mengizinkan. Istanbul-Malaga-Casablanca dan Rabat adalah agenda terdekat, dalam menjejaki perjalanan melihat ketamadunan.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-- 
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Budak Kelipod" group.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan