Laman Utama

20 Mac, 2013

Re: [7378] secalit madat sekudap rasa xii

Dalam mencetuskan perbincangan perlu ada titik permulaan dan kesediaan menerima pendapat yang bercanggah dengan kita. We agree to disagree suatu fenomena asing bagi kita. Setelah diajar dari buaian tentang kepatuhan dan kekadang ketaksuban terhadap satu aliran pandangan sahaja maka amat mudah kita mengenepikan intelek kita dalam perbahasan dan perbicaraan kita.

Konsep lets disagree without being disagreeable masih baru kepada kita. Anjakan paradigma diperlukan untuk mencetus fikiran yang kritis dan kesanggupan menbenamkan ego perlu untuk bersetuju bahawa pendapat yang bercanggah dengan kita berkeberangkalian betul jua.

Namun dalam bab tauhid dan usulluddin ianya berpaksikan kepada jumhur ulama yang muktabar lagi bijaksana namun untuk tidak mengikuti nya tidak bersalahan asalkan tauhid dan iman masih pada yang Esa.

Perihal bersantai dan bersandai, itu telah sebati dalam jiwa kita akibat nukilan dan pahat British sewaktu menjajah dahulu. Ungkapan masa itu emas diperlahankan dengan alasan rezeki sechupak tak kan jadi segantang dan mematahkan semangat apabila kata kata you are not suited for business termakan dik rohani dan jasmani kita. Apa pun terpulang pada individu berkaitan samada menjadi samarinda kehidupan atau menetang arus seadanya.

Perniagaan yang dirancang perlu pemikiran kritis seperti business model, visi, misi dan plan tindakan. Penulis berpendapat bahawa a business cannot be run by volunteers. Strategi untuk mencapai sasaran 3 tahun 5 tahun perlu diadakan dan usaha untuk mencapai sasaran tersebut.

Mungkin satu retreat perlu diadakan dimana ide ide bernas dibentangkan dibincangkan dikupas dan kritis demi kemajuan kita bersama.

Perniagaan memerlukan strategi dan implementation of the strategi.

Namun ianya pendapat penulis sahaja yang satu dan dalam minoriti dan terdapat mereka yang lebih berjaya dalam perniagaan dari penulis. Jika dibandingkan dengan mereka, penulis teramat kerdil dan sedar kekurangan sendiri. Walaupun demikian ilmu dan pelajaran yang ditimba boleh dimanfaatkan oleh kita semua demi kebaikan majoriti.

Wallahualam

Belalang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan