Laman Utama

28 Mac, 2011

Kita pulang dan pulang dengan rasa baru

Sent: Tue, 15 March, 2011 11:45:46

    Dalam perjalanan pulang ke SP, singgah sebentar di Kuale. Pertamanya menziarahi pusara ibubapaku. Tanpa mereka aku tiada di sini.
    Kemudian meneruskan perjalanan ke Kampung Kubang Halban untuk menyelesaikan sedikit urusan tanah pusaka ibu. Bersama kenalan kami bermotosikal merentas jalan mini tar, tanah merah dan meredah denai untuk sampai ke kebun yang terbiar di Ribu. Terusik hati melihat keadaan tanah yang suatu masa dahulu diuruskan oleh datuk, sekarang terbiar. Kenalan mempelawa meninjau pula lain-lain tanah yang aku hanya tahu dari geran tentang kewujudan tetapi tidak pernah kunjungi. Aku menolak pelawaan. Amat sukar pada pengamatan aku untuk sampai ke tempat ini, apatah lagi ke kawasan yang lain. Rasa kagum aku dengan usaha orang kampung termasuk datuk-nenek kita dahulu berjalan kaki untuk sampai ke kebun.
    Kemudian menuju ke Kuale untuk urusan bayaran kebun kelapa sawit ibu. Bertemu dengan salah sorang jawatan kuasa persatuan ladang kelapa sawit Bukit Merawan, lulusan dari US dan pernah berkhidmat dengan City Bank. Bila aku bertanya mengapa berhenti kerja, jawapannya amat mudah, "saya nak usaha tanah pusaka bapa dan saya amat pasti dengan hasilnya". Bernama Rashidi. Aku perhati beliau ini amat efficient kerjabuatnya.
    Man: just giving suggestion. Kalo miker rasa sukar untuk uruskan kebun pusaka miker, ini alternativenya.
    Masa terluang, aku susuri jalan lembah yang amat  aku minati waktu kecil dahulu. Ini kawasan favourite, Kedai Swami, Kangsar Store, kedai barang mainan dengan pistol Lone ranger, dengan comic Marvelnya dan terus ke tebing sungai Perak.
    Zizul: Setiap kita ada kenangan zaman indah kita. Tidaklah menjadi sensitive dan dibuai lamunan jika kita "walking down the memory lane...!" Ia adalah sebahagian dari our growing-up..!
    Menghela nafas panjang penuh kepuasan, hilang resah yang mengabur kehidupan. Dengan penuh rasa puas dan lega, aku memandu pulang ke SP dengan "rasa baru" bersama irama "Kenangan Lalu' alunan Fredo.
 
Gunsmoke
Yasin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan