Laman Utama

20 November, 2012

[7378] Lancang Kuning Berlayar Malam

Tengahari, di jeti Kuala Perlis, menuju ke Kuah, Langkawi, feri berkapasiti 400 penumpang, lengang jua, tidak full board, sambil meninjau keadaan feri, disana sini, terdapat beberapa keluarga dengan anak pinak masing masing, ghairah nak ke Pulau Lagenda.

Aku seperti biasa, menjengah destinasi ini, mencari sesuatu, yang kadang kala, ada, jarang jarang kehilangan, tapi sejak dua menjak ini, sudah banyak yang hilang dari arus persada, hilang tanpa kubur. Lenyap ditelan badai.

Namun, usaha ikhtiar, mencari ganti, dan berurusan dengan segmen pasaran yang lain, mengolah langkah baru, demi keberlangsungan. Sementelahan kegawatan melanda, namun yang kaya bertambah kaya, yang bergelandangan, merana membawa diri.


Dalam kesesakan, memulihkan keadaan, regim Zionis melancarkan perang keatas Gaza, atas nama mempertahankan diri, mempertahankan tanah tanah yang diceroboh, sejak 1948. Sukar dalam sepi, sektor pembuat senjata, memainkan peranan, dengan mencuba kecanggihan buatan dan diajukan pada masyarakat yang marhaen, menuntut pembebasan. Atas dasar apa , diserang dengan sikap lahap, atas dasar mempertahan diri. Dunia semakin kompleks dengan suasana perang, yang mana mungkin, menang jadi arang, kalah jadi abu...

Susuk susuk manusia bergelempangan, yang sasarnya , wanita dan kanak kanak, atas pertimbangan apa mereka diperlakukan seperti itu. Mahunya menghapuskan etnik lakunya. 

Lancang kuning berlayar malam, meneruskan pelayaran menuju destinasi. Hidup sepi menunggu destinasi.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan