Laman Utama

15 November, 2012

[7378] PERAYAAN DAN TAHUN BARU (oleh Sham)

Dimusim musim perayaan, dan tahun baru, punyai kepercayaan, serta azam azam baru yang bakal disemai, dicernakan, namun setelah 52 tahun usia tahun gregorian, perubahan dasar adalah diukur dari sudut kecil besar, kurus gemuk, hitam putih, bagi yang berjawatan, guru kecil, guru sandaran, guru senior, guru pakar, guru penolong kanan, guru besar, bagi yang pensyarah, dimulai dengan tutor, pensyarah, pensyarah kanan, professor madya, professor. 

Bagi yang mencari rezeki menerusi perniagaan, mula mula jadi collect bus, derebar, tokeh drebar, walhasil, congakan semuanya menjurus pada kecil besar sesuatu perusahaan dan perkhidmatannya.

Namun itu semuanya, bercakap disekitar konsep penawaran dan permintaan, pergerakan ekonomi dunia, serta batuk dan demam disesuatu kawasan penempatan, kesannya dirasai dimana jua, lebih lebih lagi, kita, negara yang berasaskan ekspot pengeluaran barangan. Dan tidak hairanlah, sejak akhir akhir ini, terlalu banyak barangan yang sepatutnya untuk pasaran ekspot, dilonggokan di pasaran tempatan, akibat lambakan setok di pasaran dalam negara.

Esok Deepavali, rakan yang menyambutnya, Suba, Kumaraguru, Inbarajan dan ramai yang tidak terpanggil ingatan, tentu sahaja ada perancangan untuk persiapan masa masih ada kehidupan, mungkin sedang berkira kira untuk pencen awal.

Bagi yang menyusuli Maal Hijrah, apa sahaja pergerakan masa kini, adalah berkisar dari sudut macam mana nak survive dalam kehidupan seterusnya , dengan kenaikan demi kenaikan barangan di pasaran, serta pola pendapatan , ada yang menguncup, khusunya bagi peniaga, yang kembangnya hanya yang bergaji tetap, menerima kenaikan buah durian luruh.


Selamat berinteraksi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan