Laman Utama

17 November, 2012

[7378] Pemergian Seorang Jiran, Rakan Akrab Allahyarham Muhammad Razali Zakaria. (oleh Sham)

Razali, seorang yang tidak banyak bercakap, hanya mampu tersenyum, apabila berkomunikasi dengan rakan rakan sebaya. Ahmad Redzuan, Rahim dan Ghuzlan dan aku, adalah rakan sebaya, sama sama belajar di Clifford Rendah dan Menengah, tatkala melalui zaman kanak kanak hinggalah kealam remaja. Kami berempat, sering bersaing berbasikal ke Sayong, sama sama menyeberangi bot Sayong, menuju ke Jalan Hogan, disitulah terletaknya Clifford Menengah. Aku berjiran dengan keluarganya, sekitar 1971, tinggal bersebelahan dengan rumah ibu saudaraku, Habibah, setelah nendaku pulang kerahmatullah. Sehinggalah aku menamatkan MCE 1978, dan melangkah ke dunia pekerjaan, di Pahang, tatkala aku ditugaskan di Mahang, Kedah, pertanyaan khabar disekitar hari minggu.

Waktu aku di Padang Besar (U) Perlis aku hanya mampu berulang alik sebulan sekali. Kesuntukkan waktu, pabila aku melanjutkan pengajian luar kampus, di ITM Cawangan Arau ditahun tahun 1984 hingga 1988, ketentuan waktu itu, masih meneruskan pengajian sepenuh masa di ITM Shah Alam dari 1990 hingga 1992. Lantaran masa terluang makin terbatas, aku hanya mampu pulang ke Kuala Kangsar, pabila adanya cuti pertengahan semester dan cuti semester. Runtunan hidup berkeluarga, banyak berinteraksi dengan anak anak dan proses tumbesaran mereka. 

Lebih lebih lagi, keadaan dan ketika, hanya mampu meluang waktu, dihari hari lebaran. 

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan