Laman Utama

13 Oktober, 2012

[7378] Antara Lembut Dan Keras (oleh Sham)

Coretan minggu ini, lebih kepada laluan kehidupan sepanjang zaman, peristiwa peristiwa silam dan pengalaman pengalaman lalu, menjadi kayu ukur dalam memutuskan sesuatu haluan, sama ada untuk diharungi, mahupun dicernakan dalam pemutus kata dan pendirian. 

Perpatah klasik, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata rosak binasa, terlajak kelakuan merosak badan. Namun falsafah ini, diajar melalui fasa fasa dari alam kejahilan, namun diasuh dan di didek dari  sumber sumber yang mutawatir, membolahkan yang keras menjadi lembut. Kajian psykologis, menemukan bahawa, laluan perjalanan kehidupan, disepanjang jalanan berliku, kita adalah kita yang dahulu, apa yang tersirat diusia 20 an adalah kita yang sudah separa abad. 

Namun sebagai insan yang dibimbing dan diasuh dengan sumber yang benar dan betul laluannya, yang keras jiwanya, bisa meluluhkan hati nurani dan menjadi hati yang salim, yang diimbangkan dengan aqal yang waras, yang keras bisa saja jadi lembut.

Yang muda sasa, telah menemui alam tua yang meluluhkan, Kita tidak dituruti dengan langkah yang tidak benar, agar yang bengkok bisa lurus, yang keras dimbangkan dengan kelembutan jiwa yang tenang.

Moga pengakhiran kita, baik adanya. Yang pasti kita bakal pergi.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan