Laman Utama

06 Oktober, 2012

[7378] Pulau Pinang Dalam Kenangan. Pt.2 (oleh Sham)

Sehabisnya seminar kali ini, diteruskan perjalanan ke Kuala Lumpur, singgah di Bukit Merah melelapkan mata. Keletihan memerah otak dan input input keatas praktis yang telah diceburi, mahupun sudah 20 tahun memegang amanah dan keperluan pelanggan.

Suasana praktis lebih kepada compliance, dan keperluan keatas perkembangan terbaru, terdapat 3 perkembangan baru dalam perundangan, diatas pengenalan Akta Syarikat, 2012, Akta Limited Liability Partnership dan GST. Semuanya menjurus kepada compliance, dimana masyarakat peniaga, khususnya SME yang mendominasikan kegiatan ekonomi, dimana lebih dari 98% tergolong SME.

Semuanya, menampakkan laluan sukar untuk terlepas, umpamanya pengenalan GST, adakah kesediaan SME menerima ini, walaupun impaknya lebih kepada pengguna akhir, yang menanggung kos lebih tinggi. Kesemua ini, apa sahaja dibawah langit dan didasar lautan, kesemuanya di GST kan, semuanya menjurus kepada transformasi kearah negara maju. Yang tak maju, hanya kita terpingga pingga, diatas kesesuaian implementasi, dimana kita merasa terasing dengan perkara perkara baru diperkenalkan, walhasil kesudahannya semuanya dicukai.

Pening lalat memikirkannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan