Laman Utama

19 Oktober, 2012

[7378] Kesepian Seorang Tua (... oleh Sham)

Sebaik sahaja, tua melingkari kehidupan, kesunyian adalah teman yang amat dicemburui, lebih lebih lagi, dibawa sifat termenung yang panjang, melayani perasaan mengingati suasana silam, yang hanya tinggal kenangan. Semua itu adalah peristiwa silam, yang dilingkari dengan kisah kisah semalam , suasana pilu, yang acapkali dikenang.

Suasana sukar, dialami dengan penuh getir, dilalui jua ragam ragam kehidupan walaupun badainya cukup trajis, dilalui dengan penuh pancaroba. Suatu ketika menjadi pekerja pada agensi kerajaan, dan suatu ketika bekerjaya dengan swasta, masing masing punyai corak kerja yang berbeza.

Ada ketika, menjadi siswa, setelah puas bekerja, dan tiada kesudahan, apabila penilaian panel penilai, walhasil dari siapa yang kita kenal, apa harapannya, dan sejauh mana bodeknya dimamah perasaan. Ada ketika , bekerjaya sendiri, kehidupan disara sendirian, bekerjaya dikalangan rakan rakan seperniagaan, yang mewarnai kehidupan, belajar semula, menjadi mahasitua, mencernakan keadaan dan mencorak minda, agar tidak duduk dibawah kepompong tempurung.

Seketika, bersekongkol dengan pasukan mencari pelabur, maka, dunia global menjadi medan, dan harapan mengubah hidup, tidak terungkai dengan sekelip mata. Harapan dan pergantungan harap Pada Yang Menjadikan, sesungguhnya permohonan itu diberi tangguh, agar kita terus berusaha, hingga ke titisan akhir.

Sesungguhnya kesepian muncul dengan kesunyian, lebih lebih usia tua yang dilalui, sementara menunggu hari yang dijanjikan.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan