Laman Utama

22 Oktober, 2012

[7378] Re: Sesekali Berfikir Diluar Kotak.

Mengelilingi Kuala Lumpur dengan bas, yang baru dilancarkan baru baru ini, bas percuma, untuk spot yang tidak dilalui bas bas biasa, mengelilinginya khusus untuk pelancong luar, dan tempatan, mengakibatkan kegusaran pada perkhidmatan teksi, lantas seketika, mereka berdemo di Kuala Lumpur, sehingga terganggu laluan jalan, pengalaman menaiki teksi disekitar Lembah Klang, amat menyakitkan, lebih lebih lagi mendapatkan khidmat mereka antara The Curve, di PJ ke Pusat Bandar, terutama disebelah petang, nak diapakan mereka ini, akibat beberapa kerat yang mengamalkan sedemikian, habis rosak susu sebelanga, tapi ikut nasib la....,sehinggakan rating pemandu teksi, yang dikomen oleh pelancong luar, mengkategorikan, paling teruk di dunia.

Tapi itu kata mereka, pengalaman di Mumbai, terasa sesak dengan perangai mereka, habis duit dipoket, bayar teksi mengelilingi bandarnya, hingga terbantut perjalanan ke Agra, terpaksa mencari "kawanku" di Mumbai, rupa rupanya, penduduk tempatan hanya naik keretapi, dan kereta roda 3. Akibat segelintir yang mencacatkan keadaan, dan juga di New York, tanya habis habisan dulu, sebelum dicantasnya kenalan baru itu.

Namun bersiar siar di Kuala Lumpur, antara lokasi ke lokasi perdagangan, mungkin tidak bermasalah, tapi apabila melibatkan kerja yang perlu dilaksanakan, agak sukar mendapatkan perkhidmatan awam yang tidak pernah selesai sejak dahulu. Lebih lebih lagi dipenempatan dan lokasi baru, yang jauh dari laluan perkhidmatan awam.




------Original Message------
To: Cliffordian Mail
Subject: Sesekali Berfikir Diluar Kotak.
Sent: Oct 21, 2012 9:56 AM

Ketika kecil, cita cita tidak pernah diabadikan dalam kenyataan missi kehidupan, cukuplah sekadar apa yang ada, ikut jadi. Perubahan datang dengan status masa itu, dah terantuk baru tenggadah. Nasi dah jadi bubur, nak di putar masa, mustahil berlaku, melainkan perubahan datang apabila diketuk rasa dan sentimen semasa, tak dipecah ruyung, mana nak dapat sagunya.

Kelmarin, kesempatan menghadiri majlis perkahwinan anak sepupu sebelah ayah di kawasan rekreasi di sekitar Bukit Jalil, kesempatan bertemu saudara mara dan rakan yang lama tidak kunjung berita, ada dikhabarkan jua, rakan sewaktu kecil, telahpun kerahmatullah setahun yang lalu, lantas bertukar tukar cerita dan termenung sejenak, begitu masa berjalan tanpa menunggu dan terus berdetik. Terlihat jua kelibat , satu satunya zuriat, anak kepada abang sepupu  yang telah kerahmatullah pada tahun 1989, sebaik 4 bulan kerahmatullah pengasuh dari kecilku, Fatimah Kassim, yang jua sama sama membesar dengan sepupu sepupu yang lain, Noraziah Zainal Abidin.

Alfatihah untuk mereka yang telah mendahului, nenda, emak saudara, pengasuh kecilku, kakak sepupu Rabaadawiah, ayah, ibu yang telah pergi.

Peristiwa peristiwa ini, banyak mengingatkan, dimana asal usul, dan merenung nikmat yang dikecapi, yang tidak putus putus digarap dan di lunasi kepada yang memerlukan.

Amir Bolia, begitulah namanya, tak semena mena, aku bernostalgia lagi disepanjang jalanan ke utara pagi ini.

Semalam, berkesempatan berjumpa Aiznin, worth sharing a thought, dengan rakan sepersekolahan, malamnya, kami berjalan di pasar malam Bukit Bintang, dan bersama sama mengecapi Musang King, King of Fruits, moga apa yang ditasai dan dikecapi, tidak mudharatkan kesihatan, dan perjalanan kehidupan selanjutnya. Masih banyak perkara yang memerlukan untuk terus berusaha, kerana yang bergantung harap, masih memerlukan.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan