Laman Utama

17 Januari, 2013

[7378] Kita Adalah Agen Perubahan

Teringat di suatu kuliah di kelas Program Diploma Pentadbiran Awam, pada 1984 yang lalu, dalam subjek Pengurusan Organisasi, dibentangkan falsafah Pengurusan Organisasi, intipatinya, menggerakkan perkataan "Change", sesuatu perubahan dari tiada kepada ada, merupakan lumrah, memindahkan minda dari kelas tercorot ke minda yang berubah, dari ketidakmampuan meraih kehidupan, kepada mampu berkendiri menjana hidup, dari menadah meminta minta kepada budaya berusaha, bersiap siaga.

Perubahan adalah titik tolaknya kepada langkah jitu kepada pembangunan kendiri, persekitaran dan menjadi pembudayaan dalam status sains sosial.

Perubahan juga melibatkan jangka masa panjang, satu generasi , melihat perkembangan perubahan, baik buruknya, masing masing punyai nilai angkubah, namun pada sikap yang tidak mampu menongkah arus, maka nostalgia sahaja yang mampu melihat kebelakang, rindu akan kedamaian se genre yang silam.

Perubahan, ada yang berbentuk pemikiran, berbentuk kebendaan, spiritual, fizikal, infrastruktur, yang lambat laun diadaptasikan dalam kehidupan dalam suasana yang berubah.

Yang pasti, angin angin perubahan menerjah bumi yang kelihatan suram beberapa ketika, lingkaran kekayaan negara berputar pada yang berada dengan konco konconya, menjadi yang kaya bertambah kaya, yang papa jadi kedana.

Yang pastinya, perubahan tetap datang, adakalanya dalam bentuk tsunami menggodam pantai, merubah struktur geografi dan persekitarannya.

Apa saja yang mampu pada diri, hanya berikhtiar dan keizinan Tuhan agar kita terlepas dari perubahan perubahan yang mendatang. Perubahan dari ada pada tiada, muda jadi tua, ianya tetap datang, tanpa diundang kehadirannya.

Hishamudin Alli
Kuala Lumpur.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan