Laman Utama

02 Januari, 2013

[7378] secalit madat sekudap rasa VI

Sayang sekali yang dicita bukan hanya milik seorang tetapi ramai yang inginkannya, malah menjadi rebutan. Namun benarkah ada saingan atau cuma kata-kata yang menghangatkan suasana saja. Asal usulnya masih menjadi tanda tanya, cuma ingatan kepada yang berhajat kalau kail panjang sejengkal lautan dalam jangan diduga. Kalau takut bermain ombak jangan berumah di tepi pantai, itu kata orang-orang dulu. Ungkapan ini masih terpakai dan tidak lekang dek zaman.

Kreativiti untuk menulis sememangnya terletak pada rasa penulis itu sendiri, bahan nukilannya terhasil daripada daya cipta akalnya yang sentiasa hidup dan aktif. Tema dan isi penulisannya bebas untuk beliau luahkan, pembaca hanya menikmati dan menilai penulisan itu. Soal ia tidak sehaluan dan bersependapat itu terserah pada pembaca,sama ada ingin meneruskan pembacaan atau pun tidak. Ulasan juga bebas, mau pun rasa yang positif atau negatif -  kebebasan menulis dan membaca. Semua ini adalah santapan minda kita, kita punya rasa.(Mengulas kata-kata Belalang tempoh hari).

Minggu-minggu terakhir tahun 2012 memang melelahkan, banyak urusan di pejabat dan anak-anak perlu ditangani, rencana percutian terbatal langsung, bukan rezeki. Lama juga tidak menjenguk grup mail, bilangan postings kian bertambah, meletihkan bersama keceriaan membaca postings itu semua, tetapi tidaklah dapat menigukutinya satu persatu - ngelat lah tu. Namun hal-hal utama tetap diamati hingga tersenyum sendiri dan  terbit ketawa kecil, masakan dapat dipisahkan rasa fenomena ini.

Tahun yang baru sering mencetuskan azam baru - klise lah. Benarkan.....muhasabahlah - azam itu sentiasa ada dalam diri kita bagaikan aliran sungai yang sentiasa mengalir, melewati jeram dan lubuk, perubahan aliran berlaku apabila terjadinya bah atau kemarau, aliran itu pun turut berubah, begitulah azam kita mungkin akan menyimpang dan mungkin juga akan tercapai. Pelbagai kemungkinan boleh berlaku, siapa yang tahu apa akan terjadi pada esoknya. Nah...Cukuplah mengobrol "azam" tahun baru ini.

Begitulah rasa, begitulah kata, yang tertulis luahan rasa yang tiada halangan dan tiada sekatan, cuma masa dan ruang ada kala menjadi rintangan  dan hambatan. Kejituan rasa mengorak azam untuk terus menulis sepatah dua.


Amir Md. Akhir

Putrajaya

2 Jan 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan