Laman Utama

19 Januari, 2013

Re: [7378] Suasana Kompetitif

'True Economy' semakin hampir.....ianya akan berlaku dengan ledakkan dan ketika itu tiada pilihan lagi.....hanya yang rajin,kreatif dan jujur akan berjaya.InsyaAllah.

On Jan 19, 2013 10:42 AM, <hishamudin.alli@live.com.my> wrote:
Dunia pemasaran telah banyak berubah sejak beberapa dekad yang lalu. Zaman penggunaan teknologi berubah cepat dengan kebanjiran pelbagai media.

Sektor pemasaran yang sofistikated, jika dahulunya, bagi agensi agensi pengiklanan, corak bekerja, banyak menggunakan manual, dari copywriter, accounts manager, terutama disekitar awal 90 an, pergerakan dari suatu destinasi ke destinasi masih terikat dengan "meeting the agenda" di insitu.

Perubahan masa 20 tahun silam, akibat ledakan teknologi dihujung jari, merubah keadaan, mutaakhir dengan teknologi facebook, twitter, memenuhi ruang alam maya, siapa boleh ikut siapa, siapa boleh komen sesiapa, dan agenda sulit telah jadi terbuka luas diaktiviti media sosial.

Seketika dahulu, nak jumpa kawan, memburu waktu, ada mesyuarat yang perlu ditemui bersemuka, aliran waktu kini, memadai dengan beberapa panggilan talipon boleh menyelesaikan keadaan.

Cuma apabila menuntut bayaran, masih memerlukan "the man in physical" dikebanyakan tempat, kecuali beberapa agensi pengurusan kerajaan , memindahkan bayaran melalui sistem online, rentas dan pelbagai.

Perubahan tetap berlaku, yang dulunya muda belia, kini dah jadi datuk pada cucunya. Masihkah kau ingat, dendangan Kopratasa, bernostalgia akan perihal duluan, dulu sekupang, kini dah seringgit, duit seduit udah tak kelihatan, semuanya di "rounding effect".

Mahu tidak mahu perubahan tetap berlaku, kita hanya mampu melihat perubahan itu. Untuk mempertahankan yang tersisih, membawa diri tidak terurus kecapaian.

Apakan daya tangan tak capai, menurut bait bait dalam lirik lagu S M Salim.

Seketika dulu slogan "To Know Malaysia, Is To Love Malaysia", dalam banyak slogan, kekeliruan banyak kedapatan disana sini, seketika, diberitahu, kita masyarakat peramah dan mudah mesra, tapi, kehidupan yang menghimpit, membuat peradaban kurang ajar menular.

Budaya meragut dan snatch thief, sudah jadi suatu igauan di sekitar Bukit Bintang, dan juga disekitarnya. Lama kelamaan, suasana kompetitif yang ditawarkan, mungkin bakal tidak kompetitif lagi dimasa hadapan, jika aspek keselamatan ini tidak dirungkai dan dibenteras.

Sukar menilai suasana berubah, perubahan tetap berlaku.

Hishamudin Alli
Kuala Lumpur

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan