Laman Utama

05 Januari, 2013

Re: [7378] Fasa Fasa Kehidupan.

Yop Sham,
kat footer tu bubuh ler nama or ID... senang teman publish kat Blog...
atau pun, lain kali try Cc terus ke Blog Clifford... tengok boleh lepas atau tak



:-) S G T 10.1



hishamudin.alli@live.com.my wrote:


Dalam era pra persaraan, yang seharusnya diusia ini, tidak banyak lagi komitmen komitmen yang perlu diagih agihkan. Terutama yang melibatkan liabiliti jangkapanjang, seperti hutang perumahan, yang mana ada yang berjangka 10 tahun, 15 tahun , 20 tahun, dan 25 tahun.

Bagi yang berkerjaya, dengan pertumbuhan yang mapan, serta stabil pendapatan, menjadualkan sedemikian rupa, apa yang seharusnya ada dalam pemikiran mereka, keinginan berumah besar, kelihatan cantik dan anggun, adalah keinginan aksesori kepada kehidupan, keselesaan, dan seadanya.

Dikalangan kehidupan kita, ada yang "sole bread winner", ada yang kedua duanya, berkarier, punyai pendapatan sendiri sendiri, menampung kehidupan serta runtunan melankoliknya kehendak dan impian.

Sukar menginterpretasikan, kehendak dan impian, kehendaknya memeluk gunung, namun keberdayaan tangan tidak kecapaian.

Semasa bekerja dengan sektor awam, tatkala diawal 20 an hingga permulaan 30 an, perspektif dan visi, adalah terbatas pada apa yang ada dipersekitaran, namun apalah cita cita dan angan angan, yang mampu hanya motorsikal kapcai, berulang alik 100 km ke tempat pekerjaan.

Rentetan pengalaman menempuh cabaran kehidupan, dengan gaya bahasa peniaga picisan, semuanya menurut resam rukun permintaan dan penawaran, laksana kitaran hayat , "product life cycle", gaya seorang yang "risk taker", keputusannya adalah insitu, tanpa melengah waktu, bertindak menurut keadaan semasa, manakala dalam ilmu kewangan, didedahkan dengan , analisa aliran tunai, unjuran perolehan, asasnya, perspektif persekitaran semasa, faktor penawaran dan permintaan, diambil kira.

Setiap langkah dan keputusan, ada berskala pendek, sederhana dan jangka panjang. Dan setiap fasa itu, punyai keruwetan dan rintangan terumbu perolehan. Laksana lancang kuning belayar malam, meredah kegelapan, mencari cahaya dihujung jalan.

Nak senang susah, nak susah senang, itulah pesan arwah bapaku, semasa mengimputkan kata kata ransangan, menjalani kehidupan, menurut fasa fasa serta proses yang perlu dilalui.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan