Laman Utama

30 Januari, 2013

[7378] Pemerhatian hati

Halatuju kini berubah dari kesenangan dan makan gaji kepada usahawan dibidang Undang Undang. Pengamal Undang2 satu misnomer yang dipakai oleh masyarakat. Kita semua pengamal Undang2. Dengan mematuhi undang2 tidak kira samaada undang2 sivil atau syariah kita mengamalkannya. 

Jika dahulu berpaksikan gaji masuk setiap bulan kini berpaksi kepada meraih pembayaran dari anakguam. Persefahaman dan persetujuan secara lisan secara bainah tidak berapa teguh sebagaimana dahulu. Sering dilupai maka berkeras hati dan berkering hati menyatakan fi dan pembayaran hendaklah mengikut kalam yang tertera dan ditandatangani. Namun itu usaha belaka kerana Allah Maha Pemberi. Jika ia kata Allah tiada siapa dapat menghalang. Jika tidak kata Allah maka tiada sesiapa dapat menjalankannya. 

Kerenah manusia memang sebegitu. Tat kala berkeperluan bertabur janji manis dan tat kala mendapat sepi seribu bahasa. Namun kepada Allah kita memohon dan kepada Allah jua segala pujian. 

Genap setahun firma secara rasmi beroperasi esok dengan pengeluaran surat dari Majlis Peguam setahun yang lalu. Anak guam pertama Sham Pak Aji walaupun sebelum itu khidmat nasehat diberi semasa bertuankan majikan. 

Alhamdullilah dari keluar dompet sendiri kini kemajuan dimana fi yang dikutip dapat menampung keperluan pejabat yang masih tiada pembantu dan penolong perkeranian. Segalanya dilakukan sendirian. Akulah Peguam akulah kerani menaip dan akulah penghantar saman dan surat. Alhamdullilah aku ucapkan.

InsyaAllah Ya Allah majukanlah firma guaman ku agar dapat menampong diriku pejabatku dan keluargaku. 

Ni nunggu klien nak bayo ler ni. 


SA Sulaiman
Yesterday was the easier day
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

-- 



-------- Original Message --------
Subject: Re: [7378] Pemerhatian hati
From: bakarj@live.com
To: cliffordian7378@googlegroups.com
CC:



Tiada ulasan:

Catat Ulasan