Laman Utama

06 Oktober, 2010

Coretan Sore - Untuk Sahabatku Hishamuddin

From: AMIR MD AKHIR
Sent: Sun, 3 October, 2010 22:27:48

Pagi itu bumi yang sudah lama kering dibasahi air hujan yang turun lebat pada malamnya, di sekitar kota terasa dingin, suasana yang sebegini membuat dia malas untuk membangunkan diri daripada katil yang bertilamkan empuk dan bugar itu."Kepala aku berat ni, macam mana aku nak bangun ini, semuanya silap aku juga, aku tidak seharusnya makan malam terlalu lewat, badan ku rasanya amat berat, aku  tidur lewat, tetapi aku sudah biasa dengan keadaan begini tetapi kali ini lain macam aja", kata hati Hisham.Tubuhnya yang besar itu bukan baru "berbentuk" sebegitu, dia sudah bertubuh sedemikian sejak alam persekolahannya dan saban tahun semakin meningkat usianya semakin bertambah berat dan besar tubuhnya sehinggalah setahun dua agak stabil "pembesarannya".

Namun dia harus bangun  dan "check-out" daripada hotel pagi ini, dia harus pulang ke utara hari ini juga, dia sudah tiga hari di ibukota ini. Hisham akur akan kehendak tugasnya di kota ini, kalau ikutkan hatinya tidak perlu dia datang sejauh itu dari utara tanah air tetapi apakan daya itu sudah menjadi tuntutan pekerjaannya sejak beberapa tahun lalu, turun naik dari utara ke  kota raya dan sebaliknya adalah sebahagian daripada rutin kerjanya. Tenaga untuk berulang alik sejauh itu menakjubkan, mungkin ada sesuatu yang menambah kekuatannya, terdengar desas-desus mengatakan kekuatannya bertunjangkan 3cajus......pasti!

Sebagai seorang jururunding atau lebih senang disebut sebagai "consultant", dia harus melakukannya  sendiri, "one man show", ungkapan yang amat sesuai untuk mendeskripsi jawatan dan kerjanya. Langkahnya untuk meletak jawatan dari organisasi besar dan bekerja sendiri tanpa majikan nekad diambilnya setelah bekerja makan gaji sejak bertahun lamanya. Keazaman yang jitu itu tidaklah sia-sia, tekad dan motivasinya menubuhkan sebuah firma jururunding tidak sia-sia dan berhasil untuk beliau berdikari dalam mengharungi alam kehidupan ini.

Pekerjaannya sudah selesai di kota ini walaupun mungkin ada yang belum selesai tetapi hal-hal yang kurang penting itu boleh diselesaikan setiba di pejabatnya. Kelmarin sehari suntuk dia ke pejabat-pejabat pelanggannya di daerah lembah  metropolitan itu, banyak hal dan perkara dibincangkan, semuanya atas urusan bisnis.Dia sering datang ke kota besar ini untuk berbisnis, itu yang dibilangnya kepada teman-temannya yang tinggal di kota ini. Tetapi kali ini dia tidak mewar-warkan tentang kehadirannya, cuma di "postings" dia memaklumkan akan kehadirannya, itu pun sesudah kerjanya selesai....kenapa?

Dia sering berbicara tentang kehidupannya, ada waktunya seperti kisah biografi, bersejarah dan penuh teladan. Kisah dan pengalaman yang dilaluinya di negerinya sendiri dan juga yang ditempuhinya di negara asing. Sememangnya pengalaman yang ditempuh itu mengajarnya tentang kehidupan dan itu semua dikisahkan semula di "postings" dalam kumpulan rakan-rakannya. Dia sedari pengalamannya harus dikongsi bersama rakan-rakan, kesedaran itu  tidak dituntut daripada mereka tetapi sekadar segalur pengalaman yang mampu menjadi sempadan dan teladan.

Sementalahan, rakan-rakannya tidak pernah bosan dan jemu kisah-kisah yang diceriterakan olehnya, bak kata seorang rakannya kisah-kisahnya itu bagaikan "music to my ears", Setelah diamati, tidak ada silapnya untuk menggambarkan kisah-kisah beliau sedemikian rupa, selain itu terpancar rasa kasih beliau terhadap rakan-rakan. Agak keterlaluan jika dikatakan beliau seorang yang berjiwa halus...tapi mana tahu mungkin juga. Apa pun pengisahan yang disampaikan beliau menusuk kalbu dengan cara yang tersendiri dan eksklusif,. beliau memiliki "trade mark", yang tidak perlu dipatenkan, rakan-rakan sudah mengenali penyampaiannya, begitu juga isi kandungan yang tidak akan tersasar daripada bermotifkan persahabatan dan kehidupan.

Agak menarik juga postingnya yang terkini menghasilkan luahan hatinya di Pulau Pinang sewaktu usianya di awal 20an. Kisah di sebuah pulau yang penuh nostalgia, cuma tiada lagu dan irama yang seiring dengan memori itu, mungkin ada...Kisah dan pengisahannya tidak sunyi meruntun jiwa sahabat-sahabatnya,itulah keistimewaan dan ketrampilannya yang tiada banding dengan sahabat-sahabat yang lain.

Tiadalah berakhir coretannya, cuma waktu menjalur ruang untuk dikongsi bersama, teruskan usaha mu wahai sahabatku, ampuhkan diri kami dengan pengisahan mu, biar satu hari nanti ia menjadi sirah.......

Amir Md Akhir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan