Laman Utama

06 Januari, 2011

Kenangan lalu

Sent: Sun, 26 December, 2010 21:13:15

Setelah setahun berlalu, namun tiada dirasakan jemu akan kehidupan. Kehidupan yang bergerak kehadapan yang meminta kemajuan diri dan mendesak keberkatan.

Dari masa kecil memang inginkan belaian kasih sayang dari kedua ibu bapa namun diganti dengan kasih sayang seorang insan bergelar Atok.

Kini setelah 49 tahun berdiri dibumi bertuah ini tiba masa untuk menentukan masa hadapan yang tinggal sejengkal lagi. Nafsu untuk terus berada ditempat sediada telah hampar akibat krisis kepercayaan antara majikan dan yang digajikan. Pucuk pimpinan yang tidak mengindahkan anak buah yang memenitingkan diri sendiri tanpa menghirau rintihan yang digajikan. Dasar yang dahulu tidak mengenal kulit kini bertukar. Kulit menjadi ukuran dan bukan kebolehan dan kewibawaan. Dimanakah laungan equality for all! Dan sekiranya ada sekadar melepas batuk ditangga.

Dilema kini adakah patut aku menunggu atau mencari rezeki ditempat lain. Hati yang masih muda memberontak dengan kerenah perkauman baik secara terang mahupun secara halus. Sekiranya aku pergi siapakah akan membela anak buah dan siapakah yang akan membela diri sendiri.

Jelas sekali hati ini tidak sanggup lagi bersandiwara dan sudah mual dengan membela manusia yang masih ingin tongkat untuk berdiri. Berapa pengajaran dan didikan diberi namun masih lemah dan minta dibantu. Tengkok ini tidak sanggup lagi disembelih.

Itulah delimna pada tahun 49 diri ku. Namum berpegang kepada hakikat bumi ini luas dan rezeki hadir pada yang berusaha dan yang bersyukur mikmat pemberian Allah akan ku mengorak langkah keluar dari sarang keenakkan yang dinikmati selama 10 tahun.

Namun aku tanamkan didalam hati yang aku akan pulang kesini dan aku akan memakmurkan bangsa ku kembali. InsyaAllah.

SA Sulaiman PPA ACIS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan