Laman Utama

05 Januari, 2011

Port Dickson, Kenangan Lama Tuan Tuan (...posted by Sham)

Sent: Wed, 15 December, 2010 20:43:03

Perjalanan ke Port Dickson dari Bangi, disusuri ke Kargo KLIA, bertemu Amir, dan menghala ke Port Dickson meredah ladang kelapa sawit, dan sedikit kebun getah, ladang kepunyaan Kumpulan Sime Darby, yang seketika dahulu adalah kepunyaan tuan tuan ladang dari berbangsa Inggeris.

Port Dickson, dikenali sebagai tempat melatih tentera tentera Malaysia sejak dari 50 tahun dahulu, malahan ianya dikenang dari berbagai sudut dan kenangan abadi, kenangan kenangan silam yang punyai nilai estetika seseorang peribadi dan keterbiasaan dilatih dan disusuri dengan pengalaman puluhan tahun, bisa memantapkan pemikiran dan hala tujunya.

Port Dickson, merungkai banyak sejarah silam, melatih perajurit perajurit tanah air, dilakari menerusi filem filem arahan Arwah Tan Sri P. Ramlee. Dengan keterampilan dan semangat jitu kepahlawan membela tanahair yang dijajah, begitu juga Lt. Adnan, yang berjuang mempertahankan negara tercinta dari penjajah baru, dimulai dengan Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun, sementelahan begitu lama dijajah, sikap kepahlawanan dan kecintaan terhadap mempertahankan negara diabadikan dalam tulisan rulisan sejarah, Sejarah Tanah Melayu dan yang terkini ditulis dan disaring, serta ada yang difilemkan.

Kecintaan terhadap negara tumpah darah ini, disambung dari generasi ke generasi, dan tetap utuh menjaga keunggulannya.

Selamat Berjuang Perwira Tanah Air, Jasamu Dikenang dan Diabadikan Dalam lingkaran sejarah.....Tabik Tuan Tuan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan