Laman Utama

05 Ogos, 2010

Coretan Pagi (...posted by Amir)

Sent: Mon, 19 July, 2010 9:21:22

Beberapa tahun yang lalu sewaktu saya menaiki pesawat dari Alor Setar ke Kuala Lumpur, duduk di sebelah saya seorang perempuan yang agak yang usianya hampir sebaya dengan ibu saya. Saya menyapa perempuan tu lalu bertanya, "Apa tujuan makcik ke Kuala Lumpur?".Makcik itu menjawab,Oh...saya nak ke Kuala Lumpur untuk  penerbangan selanjutnya ke Australia, untuk menemankan anak perempuan saya yang bekerja di Melbourne," jawab makcik itu.

Dalam benak fikiran saya yang ingin membunuh waktu dalam penerbangan itu, saya terus bertanya,"kalau tidak silap saya anak perempuan makcik yang bekerja di Australia itu adalah anak kedua, bagaimana dengan anak-anak makcik yang lain adakah mereka berjaya dalam kehidupan mereka?"Oh,,,pasti...anak saya ketiga,doktor di Pulau Pinang,keempat, pengurus bank di Ipoh,kelima, akitek di Kuala Lumpur,keenam, pensyarah di Bangi." "Hebat....anak-anak makcik ya...boleh mendidik anak-anak hingga berjaya semua....tapi macam mana dengan anak sulong makcik?" saya bertanya lagi. sambil menghela nafas panjang makcik itu menjawab.....dia kerja bendang je....bendang pun tak berapa relong luasnya.... Saya langsung bertanya..."makcik kecewa ke drngan kerjanya itu yang cuma kerja bendang....ye le bertani....tak seperti adik-adiknya yang lain?"

Kekawan nak tau apa makcik tu jawab?

Dengan tersenyum makcik tu menjawab.
"Oh....tak macam tu.... saya amat berbangga dengan anak sulong kerana dialah yang membiayai pelajaran adik-adiknya hingga berjaya daripada hasil bendang tu......

Natijah dari coretan ini.......semua orang di dunia ini penting....buka mata mu,fikiran mu,hati mu. Seseorang itu walau apa pun kerjanya,pendidikannya,kedudukannya teap berjasa dan menyumbang kepada kehidupan orang lain.....fikir-fikirkanlah.......


Amir Md Akhir..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan