Laman Utama

21 Ogos, 2010

Kuale: Kita susuri suatu ketika

Sent: Mon, 16 August, 2010 11:38:11

Just now Guru phoned me. he has the intention to contribute for our More this August 28th. Right now I can imagine how wonderful Kuale will be with the Cliffordians 73/78 be coming back and fill every corner of the small wonderful town of Kuale with their families. Tell our children how we celebrated fasting month those days. Without the pasar Ramadhan, the excitement was no less. We will be at the Lembah, by the riverbank, at the Penambang and especially most of us will be at cathay and Rex, watching whatever movies to be screened.
    Kepada semua perantau, selamat kembali ke Kuale. Kuale rindu pada riuh-rendah kita. Ibubapa (yang masih berpunya) pasti tidak sabar menanti kepulangan Perantau. Kemanapun kita pergi, di manapun kita berada, Kuale adalah bermulanya kita. mengajar kita erti kehidupan, sebak perindu.
    Bangunan usang di lembah, deretan kedai bermula dengan kedai getah dan basikal, berakhir dengan kedai emas.....di antaranya adalah kedai tumpuan kita sewaktu di sekolah rendah. mana mungkin kita lupa kedai Swami. Kangsar Store...antara aroma rempahnya kita mencari majalah dan komik. Di bulan Ramadhan, melalui kedai itu, aroma rempahnya melagukan keroncong perut anak kecil berusia 11-12 tahun.
    Dewasanya kita, kita masih menyusuri deretan kedai usang itu menuju ke lembah untuk membeli pau cina. Tiada pasar Ramadhan untuk kita, tetapi api ria ramadhan tetap membara. Lupakah kita tentang Ally Store. Melo Store atau Bazaar Kuale. Di sini kita memcelah antara tailors untuk ke Sin Cheong menempah seluar baju raja sewaktu di sekolah rendah. kita ke Ally Store atau Melo untuk hanya membuat perbandingan sebelum di hari minggu menuju ke Taiping. Ahhhhh....alangkah waktu itu.
    Sang Perantau, kuale sentiasa setia menanti kita, bagai akurnya ibubapa bertanya khabar bila kita kelapangan untuk pulang dan bersama berbuka puasa.
    Bawalah anak-anak kita, ceritakan pada mereka kasih kita di Kuale, ajar mereka mengenali asal-usul kehidupan alam kanak-kanak kita dan menempuh remaja sebelum kita terdampar di halaman kita berada kini.

 

    Selamat pulang Perantau. Kasih kita abadi, sesuci Lebaran....................

 

Salam Ramadhan

Yasin Ismail


Tiada ulasan:

Catat Ulasan